A Science Alert beszámolója szerint épp ez történt nemrégiben, amikor egy évszázadok óta tartó vita végére tett pontot az önmagát és a világot folyamatosan tanulmányozni képes rendszer.
Ez is érdekelhet! Több mint 300 új Nazca-vonalat fedezett fel egy mesterséges intelligencia
A reneszánsz művészet egyik legnagyobb alakja kétségtelenül Raffaellovolt, aki – ugyan fiatalon hunyt el – rengeteg fontos művészettörténeti alkotással, szoborral és festménnyel ajándékozta meg az emberiséget.
A zseni egyik képéről, a Rózsás Madonnáról, amit 1518-1520 között festett, azonban régóta megoszlik a tudósok és a művészettörténészek véleménye. Sokak szerint ugyanis a kép nem – vagy nem teljesen – Raffaellónak tulajdonítható.
A szakértők az 1800-as évektől kezdve kétkedve fogadják a képet, mondván, hogy egyes részei eltérnek a többitől és ebből arra következtetnek, hogy nem is maga a mester festette őket.
Ennek a vitának a végére tesz most pontot a mesterséges intelligencia, amit különös módon tanítottak meg arra, hogy teljes bizonyossággal ismerje fel a reneszánsz festő képeit.
A kép bal szélén található karaktert nem a zseni festette
Fotó: Getty Images
A programot teljesen hiteles, biztosan Raffaello által festett képeken keresztül tanítottuk meg a folyamatra. Az AI megtanulta, hogy pontosan milyen ecsetvonásokat használt a mester, milyen színekkel dolgozott és milyen mélyen vitte fel a vonásokat a vászonra. Ezek után kaptunk egy olyan mesterséges intelligenciát, ami gyakorlatilag Raffaello-szakértő lett.
– idézi a portál Hassan Ugail-t, a brit Bradfordi Egyetem munkatársát, aki hozzátette:
a mesterséges intelligencia sokkal mélyebben és alaposabban látja a dolgokat, mint az emberi szem.
Olyan apró dolgokat is képes észrevenni és kiszűrni, amire az emberek nem képesek.
Ajánljuk figyelmedbe!Így beszélget új barátjával Ameca, a világ jelenlegi legokosabb robotja – videó!
Így történt ez a Rózsás Madonna esetében is, ahol az AI rögtön kiszúrta, hogy a kép bal felső sarkában elhelyezkedő Józsefet nem Raffaello festette. A mesterséges intelligencia úgy találta, hogy míg a képen látható Madonnát, a kis Jézust és Szent Jánost biztosan a reneszánsz zseni készítette, addig Szent József esetében nem ez a helyzet. A tudósok szerint ezt alátámasztja az is, hogy már az 1800-as években is sokan úgy gondolták, hogy bár a kép Raffaello tehetségét dicséri, már akkor úgy vélték, hogy Szent József közel sem sikerült olyan jól, mint a kép többi része.