A légitársaságok „csodafegyvere”
A British Airways és az AirAsia légitársaságokkal utazók sokáig hitték azt, hogy a különböző problémáikra a cégek munkatársai próbálnak valamiféle megoldást találni. 2017-ben aztán egyre több utasnak tűnt fel, hogy a kérdéseikre teljesen sablonos, ugyanazon szavakat ismétlő válaszokat kapnak – a hírek szerint sokan még ekkor is azt hitték, hogy valódi ügyfélszolgálati munkatársakkal beszélnek, akik különböző, előre megírt szövegeket olvasnak fel egy monitorról.
Az AirAsia aztán – a nagy nyomás hatására – 2017-ben nyilvánosságra hozta, hogy titokban bevezették az Amelia névre hallgató, mesterséges intelligencia alapú ügyfélszolgálati munkatársat.
Ami Ameliát különösen fejletté tette a maga korában, az az a képessége volt, hogy több nyelven dolgozott fel hívásokat és naponta többmillió feladatot tudott végrehajtani emberi segítség nélkül.
Ez is érdekelhet! Így beszélget új barátjával Ameca, a világ jelenlegi legokosabb robotja – videó!
Újságcikkek gyorsan, pontosan
Az MI megjelenése valós veszélyt jelenthet egyes szakmák számára, és ez különösen igaz az újságírók esetében. Semmi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Washington Post által alkalmazott, Heliograf névre hallgató mesterséges intelligencia. A programot 2014-ben kezdték el fejleszteni, és 2016-ban vetették be először élesben – úgy, hogy az olvasóknak semmi nem tűnt fel a dologból.
A Heliografot elsősorban arra fejlesztették ki, hogy gyorsan, röviden, adatokat elemezve, gyakorlatilag valós időben számoljon be választási- és sporteseményekről.
A program természetesen nem volt képes helyettesíteni a véleménycikkeket és az átfogó politikai és közéleti elemzéseket, de a gyors adatszolgáltatásra tökéletesen megfelelt – anélkül, hogy bárki észrevette volna a megjelenését.
Mesterséges intelligencia, a tökéletes jogi asszisztens
Egy-egy jogi, bírósági ügy során a különböző felek képviselőinek iratok százait kell végigolvasnia ahhoz, hogy az ügy minden részletét megismerjék. Legalábbis így volt ez egészen addig, amíg el nem kezdték használni a ROSS (Robotically Optimized Search Software) névre hallgató mesterséges intelligenciát.
A ROSS megalkotásakor a fő cél az volt, hogy forradalmasítsa a jogi kutatást, gyorsabbá és hatékonyabbá téve a jogi elemzéseket és a releváns precedensek keresését.
Az ügyvédi irodákban szinte egyeduralkodóvá vált a szoftver, de az embereknek sokáig fel sem tűnt, hogy gépek ellenőrzik és vizsgálják az ügyeiket.
Így volt ez egészen addig, amíg több cég – költséghatékonysági szempontból – hivatalosan is közzétette, hogy a ROSS-t használja.
A gyors és megbízható tanár
2016-ban az amerikai professzor, Ashok Goel bemutatta a diákjainak a helyettesét, Jill Watsont. A tanulók, akik csak online órákon vettek részt, a beszámolók szerint rendkívül elégedettek voltak Watsonnal, hiszen gyorsan válaszolt az emailekre, alaposan átolvasta a dolgozatokat és igazságosan osztályozta őket.
A szemeszter végén aztán a professzor elárulta a diákoknak, hogy a helyettese sohasem létezett a valóságban.
A férfi elárulta, hogy az IBM Watson programját használta ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia segítségével megalkossa az asszisztensét, aki remek munkát végzett tanárként is.
Semmi sem az, aminek látszik
2021-ben komoly mérföldkövet ért el az emberiség a mesterséges intelligencia felhasználásában. Ahogy a Listverse beszámol róla, a dél-koreai választások hajrájában bevetették az MI által generált, úgynevezett deepfake videókat, amikkel hetekig megtévesztették az ország lakosságát.
Ezt is olvasd el! 5 apokaliptikus film, ahol a robotok legyőzik az emberiséget
Az elnökválasztás során ugyanis az egyik jelöltről nyilvánosságra került egy videó, amiben bemutatta a programját, elmondta a vízióit és biztosította a választókat arról, hogy az ő érdekeiket képviseli majd. Pár héttel a felvétel után azonban szakértők alaposan megvizsgálták a videót és megállapították, hogy az MI készítette. Ennek kapcsán nem sokkal később,