egészséges életmód
Fotó: Shutterstock

Egy kutatás szerint könnyedén csökkenthető az enyhe depresszió ezekkel a módszerekkel

Egy ausztrál kísérlet keretei között azt vizsgálták, hogy a koronavírus-járvány idején hogyan változott az emberek mentális állapota. Annak ellenére, hogy többen is enyhe depresszióval küzdöttek, kutatók szerint az még nem feltétlenül esik a mentális zavar kategóriába. A kísérletben 182-en vettek részt, két csoportra osztva, összesen hat terápiás alkalom során azt vizsgálták, vajon az életmódbeli változtatások mennyire befolyásolják a mentális állapotot.

A Science Alert szemléjéből kiderül, hogy a kutatás szerint a résztvevők olyan tüneteket tapasztaltak, mint lehangoltságérzet, reménytelenség, ingerlékenység vagy akár gyakori sírásrohamok. A kutatók helyi mentálhigiéniás szakemberek segítségével csoportos terápiát tartottak online. A kísérlet összesen nyolc hétig tartott, ez idő alatt az egyik csoport résztvevőinek étrendjét dietetikusok és mozgásért felelős szakemberek állították össze. Oyan életmódbeli változtatásokat kellett beiktatniuk mindennapjaikba, mint a:

• változatos táplálkozás;
  • magas rosttartalmú zöldségek fogyasztása;
  • telítetlen zsírsavak fogyasztása;
  • feldolgozott ételek kerülése, mint a telített zsírok és hozzáadott cukrok;
  • könnyed fizikai tevékenység, ami örömöt ad.
testmozg\u00e1s

Fotó: Shutterstock

A második csoport pszichoterápiás üléseken vett részt, melyet két pszichológus vezetett. A program során kognitív viselkedésterápiát alkalmaztak, amely a tanulmány szerint gyakori módszer a depresszióban szenvedő betegek csoportos kezelése esetén.

A 8 hetes kísérlet során a kutatók arra jöttek rá, hogy mindkét program ugyanannyira hatásos. A kísérlet elejétől kezdve a résztvevőknek naplót kellett vezetniük és pontozniuk kellett mentális állapotukat és hangulatukat. A program végére az életmódján változtató csoport tagjainak 42%-kal csökkentek a tünetei, míg a pszichoterápiás kezeléseken ülők 37%-kal érezték jobban magukat.

Míg az életmód csoportban elvárás volt a fizikai tevékenység, addig a mások csoport tagjai is maguktól többet kezdtek el mozogni, így ez is befolyásolta azt, hogy jelentősen javultak a tüneteik. A kutatók szerint ez valójában pozitív hozadéka a tesztnek, hiszen a terápiás csoport tisztában volt vele, hogy a kísérlet főként az életmódváltás hatásait vizsgálja. Tehát fontos, ha az év bármelyik szakaszában ezeket a tüneteket tapasztaljuk magunkon, az életmódváltás és a sportolás pozitívan hat a mentális egészségünkre.