Jelenet a Tökéletes napokból

Az év feléhez értünk, így itt az idő, hogy bemutassuk azokat a kedvenc filmjeinket, amelyeket 2024-ben láttunk a hazai mozikban. Két igényes amerikai blockbuster és két alacsonyabb költségvetésű európai film is felkerült a listánkra.


​Dűne: Második rész

Nem mehetünk el szó nélkül amellett, mennyire jól sikerült Denis Villeneuve sorozatának második filmje. Bár a 2021-es első rész szépen adaptálta Frank Herbert univerzumát és fontosabb karaktereit, az a film inkább a világépítésről szólt – most viszont sokkal keményebb csatajeleneteket, párbajokat és politikai játszmákat kapunk.

Az első film végén mindössze pár percet szereplő Chani (Zendaya) ezúttal központi szerepet kap, az új karakterek közül pedig Feyd-Rautha (Austin Butler) színre lépése a legfigyelemreméltóbb. A hangulat Hans Zimmer zseniális zenéjének, Greig Fraser operatőri munkájának és Richard King hangdizájnjának köszönhetően ezúttal jóval sötétebb – Villeneuve pedig végleg Hollywood legelismertebb rendezői közé került.

​Tökéletes napok

Wim Wenders Tokióban játszódó új rendezése a felszínen meglehetősen puritán: egy egyedül élő, középkorú férfiről szól, aki köztéri vécék takarításával keresi a kenyerét. Minden nap készít egy analóg fotót ugyanarról a fáról, minden reggel ugyanazt a dobozos kávét issza, és úgy általánosságban elég egyformák a napjai – de mégis boldognak tűnik.

A film szépségét a meditatív hangulat és a főszereplő, Koji Yakusho érzékeny játéka mellett pontosan ez, vagyis az egyszerű dolgok öröme adja.

​A fattyú

Korunk legismertebb dán színésze, Mads Mikkelsen ezúttal Ludvig Kahlen kapitány szerepében alkot maradandót. Kahlen 1755-ben lehetetlennek tűnő küldetésre indul: kolóniát akar létrehozni a zord, lakhatatlannak hitt vidéken, a Jütland-félszigeten. Egy megalomániás, könyörtelen helyi földesúr, Frederik de Schinkel (Simon Bennebjerg) azonban nem nézi jó szemmel, amit a mindenre elszánt férfi csinál, a film pedig kettejük konfliktusa nyomán válik igazán izgalmassá és szívszorítóvá.

A már-már költőien zord tájban Nikolaj Arcel rendező jó érzékkel találja meg a szépséget, ugyanakkor az emberi kegyetlenséget is a lehető legpontosabban ábrázolja.

​Furiosa: Történet a Mad Maxből

George Miller legújabb Mad Max-filmje A harag útjában megismert Furiosa eredettörténete. A 2015-ös alkotásban bemutatott karakter fiatalabb énjét Charlize Theron helyett korunk egyik legfelkapottabb színésznője, Anya Taylor-Joy alakítja, ezen kívül azonban nem sok minden változott: az összetéveszthetetlen hangulatú világban ugyanazt kapjuk, csak kicsit még intenzívebben.

Simon Duggan operatőri munkája szinte tökéletes, így az előző filmével majdnem megegyező képi világot teremt. Az élményt Tom Holkenborg – az előző résznél visszafogottabb – zenéje mellett a sound design teszi igazán nyomasztóvá.

A filmről írt kritikánk itt olvasható.

A figyelmetekbe ajánljuk