A fiú és a szürke gém

Az idén 83 éves Hayao Miyazaki kétségkívül minden idők legismertebb anime-rendezője, világhírű stúdiója, a Ghibli pedig elvitathatatlan érdemeket szerzett a műfaj nemzetközi népszerűsítésében. Miyazaki tíz év kihagyás után legutóbb 2023-ban, A fiú és a szürke gém című filmmel jelentkezett, amellyel karrierje során másodszor is megnyerte a legjobb animációs filmnek járó Oscar-díjat. Most elmondjuk, szerintünk melyek közel hat évtizedes pályafutásának legkiemelkedőbb alkotásai.


​5. Nauszika – A szél harcosai (1984)

A Nauszika – A szél harcosai volt az első olyan Miyazaki-film, amely tökéletesen beleillett a fantasy műfajába. Bár a Studio Ghibli néhány filmje azóta túlszárnyalta az ebben a történetben felépített világot, a korai, idén már 40 éves alkotás így is az életmű legjobbjai között van, és az egyik legkiválóbb belépési pont, ha valaki csak most ismerkedik Miyazaki munkásságával.

A film egy nem igazán burkolt, mégis ízléses üzenetet közvetít a környezetvédelem és a béke fontosságáról: a történet a Földet benépesítő különböző csoportok konfliktusát követi nyomon egy pusztító globális háború után, amely véget vetett az addig ismert életnek. Örökérvényű alkotásról beszélhetünk – egyrészt azért, mert Nauszika a rendező legjobban kidolgozott karakterei között van, másrészt azért, mert a mondanivaló talán még soha nem volt olyan aktuális, mint manapság.

​4. Szomszédom, Totoro (1988)

A kevesebb mint másfél órás, rövid és kedves film máig Miyazaki egyik leghíresebb alkotásának számít. A címszereplő Totorót valószínűleg még azok is ismerik, akik nem látták a filmet, ugyanis évtizedek óta ő Miyazaki 1985-ben alapított stúdiója, a Studio Ghibli szimbóluma.

Az egyszerűségében szép történet két fiatal lányra összpontosít, akik apjukkal egy vidéki házba költöznek, ott pedig találkoznak a közeli erdőben élő szellemekkel. Az emlékezetes karakterekkel teletűzdelt film a gyermeki elemek miatt elsősorban a fiatalabb korosztálynak lehet jó kiindulópont Miyazaki – és úgy általában az anime – világában, de felnőttként is tökéletesen élvezhető.

​3. A vándorló palota (2004)

A Cagliostro vára (1979) és a Laputa: Az égi palota (1986) után a 2004-es alkotás a harmadik, amelynek címében az angol „castle” szó szerepel. A vándorló palota mind ebből a kategóriából, mind az életmű nagy részéből kiemelkedik a megható történetnek és a gyönyörű animációnak köszönhetően.

A film egy képzeletbeli királyságban játszódik, ahol a mágia és a huszadik század eleji technológia egyaránt használatos. A történet középpontjában egy Sophie nevű fiatal lány áll, akit egy boszorkány a kalapboltjába belépve idős nővé változtat. Sophie ezután találkozik egy varázslóval, és belekeveredik a királyságért folytatott harcba.

A címben szereplő palota valóban vándorol, és persze rengeteg más különös és fantáziadús elem is szerepel a filmben, amely 20 évvel a megjelenése után is ott van a rendező legjobbjai között.

​2. Chihiro Szellemországban (2001)

Az első két helyhez érve már sokkal nehezebb dolgunk van: Hayao Miyazaki két igazi mesterművét nem könnyű egymás elé vagy mögé állítani. Bár a nemzetközi rangsorok túlnyomó többsége az Oscar-díjjal is jutalmazott Chihiro Szellemországbant szokta Miyazaki legjobb filmjének tekinteni, mi most a második helyet szavaztuk meg neki.

A film 2001-es megjelenésekor azonnal elvarázsolta a közönséget Japánban, és a következő években a tengerentúlon is hihetetlenül népszerű lett – a 2003-as Oscar-gálán pedig az első kézzel rajzolt, nem angol nyelvű alkotásként vehette át a legjobb animációs filmnek járó díjat.

Bár tényleg zseniális filmről van szó, áttörést hozó kulturális jelentősége valamivel túlmutat önmagán.

A történet Chihiróról szól, akinek – a rendező kedvelt toposzához hűen – meg kell mentenie elvarázsolt, átváltoztatott szüleit, és ki kell juttatnia őket egy titokzatos birodalomból. Ez a birodalom egyszerre ijesztő és szórakoztató, a Chihiro Szellemországban pedig kivételesen jól dolgozik ezzel a kettősséggel – vitathatatlan, hogy minden idők egyik legötletesebb animációs filmjéről beszélhetünk.

​1. A vadon hercegnője (1997)

A vadon hercegnője Hayao Miyazaki eddigi leghosszabb és legnagyszabásúbb filmje. Bár a fő cselekmény most is egy titokzatos átok körül forog, amitől a főszereplőnek meg kell szabadulnia, a kerettörténet itt minden eddiginél nagyobb teret enged a mély, filozófiai igényű üzenetnek.

A japán Muromacsi-kor (körülbelül 1336-1573) késői periódusában játszódó film egy Ashitaka nevű fiatal herceget követ nyomon az erdő istenei és az erdő erőforrásait kizsákmányoló emberek közötti küzdelemben. A címben szereplő vadon hercegnője a farkasok között nevelkedett, titokzatos San, aki bármire képes a természet védelmében.

Miyazaki legalaposabban felépített karaktereihez és talán legjobban kidolgozott látványvilágához van szerencsénk ebben a filmben, és az akciójelenetek is itt kapják a legnagyobb hangsúlyt – helyenként szokatlanul látványos az erőszak.

Sötétebb hangulatával és még a Chihirónál is nagyobb léptékével A vadon hercegnője kiemelkedik Miyazaki életművéből, és ott a helye a filmtörténet legjobbjai között.

A figyelmetekbe ajánljuk