A mozitörténelem felejthetetlen gyöngyszemei elválaszthatatlannak érződnek rendezőiktől, hiszen ők álmodják meg végső soron, mi elevenedjen meg a vásznon. A filmgyártás azonban sokkal képlékenyebb, mint azt sokan gondolnánk, hiszen gyakran több direktor is jön-megy, mielőtt a film végleges változata elkészülne. Most pár olyan, széles körben ismert alkotást hoztunk, amit majdnem másik rendező valósított meg.
A cápa (1975)
A cápa lett Steven Spielberg első igazi sikere, amelyet mind a szakma, mind a közönség imádott. Agyilkos cápáról szóló thriller azóta is meghatározó filmtörténeti mérföldkőnek számít, annak ellenére, hogy a forgatás nem ment a legkönnyebben. A rendezői széket ugyanis már odaígérték egy bizonyos Dick Richardsnak, mindeközben azonban a producerek szimpatizáltak az ifjú Spielberggel, akinek megengedték, hogy alaposan tanulmányozza a forgatókönyvet.
Miután pedig Richards már az előkészületek során összeveszett az eredeti regény írójával, Peter Benchley-vel azon, hogy a cápát folyamatosan bálnának hívta, az Universal stúdiónál eldőlt, hogy a fiatal rendezőtitánnak kell megadni a lehetőséget.
Cape Fear – A rettegés foka (1991)
Újabb thrillerklasszikus, ahol előkerül Spielberg neve, ő volt ugyanis az első számú jelölt az 1962-ben megjelent azonos című mozi remake-je kapcsán. John D. MacDonald regényét végül Martin Scorsese dolgozta fel, a főszerepet pedig az olasz-amerikai rendező kedvence, Robert De Niro kapta meg.
Ennél a pontnál azonban még nem ér véget a Jurassic Park rendezőjének érintettsége. Jelenleg Spielberg és Scorsese ugyanis közösen dolgozik egy sorozatadaptáción, amelynek ugyancsak MacDonald története szolgáltatja majd az alapot.
Ezt is olvasd el! 5 film, amit Scorsese szerint mindenkinek látnia kell
Schindler listája (1994)
A Schindler listája a holokausztfilmek közül a leghíresebb alkotás, amelynek rendezőjeként Steven Spielbergen kívül ma már senki mást nem tudnánk elképzelni – tekintettel arra, hogy milyen mélyen összefonódik Oscar Schindler életének feldolgozása a rendező érzékeny stílusával és kelet-európai zsidó gyökereivel. Éppen ezért arra szinte már senki nem emlékszik, hogy a egykor az ír katolikus felmenőkkel rendelkező Martin Scorsesét szánták a film rendezőjének.
A forgatás előtti években Spielberg úgy érezte, hogy egyszerűen nem tudná úgy leforgatni a Schindler listáját, hogy elégedett is legyen a végeredménnyel. A saját képességeiben kételkedő direktor ekkor gondolt ismert kollégájára, de végül meggondolta magát, és megtartotta magának a rendezés jogát.
Azt érezte ugyanis, hogy elszalasztaná a lehetőséget arra, hogy a holokauszt tragédiájáról ő is alkosson valamit az utókor számára.
Ezt is nézd meg! 5 filmes befejezés, amitől mindenki álla leesett
Good Will Hunting (1997)
A Good Will Huntingnak sikerült az, ami sokáig elképzelhetetlennek tűnt. Az 1998-as Oscar-gálán a legjobb eredeti forgatókönyvért szobrot kapó Matt Damon-Ben Affleck páros a relatív ismeretlenségből egyből az A-listás színészek listájára került fel. Az alapötletet a Harvey Weinstein által vezetett Miramax vásárolta meg közel 1 millió dollárért, mindezt azelőtt, hogy direktort találtak volna hozzá.
Mel Gibson volt az első nagy név, akit megpróbáltak megszerezni, miután a Rettenthetetlen című történelmi eposzban bizonyította, hogy képes nagyszabású produkciókat megvalósítani.
Az ausztrál színész-rendező azonban borzasztóan lassan haladt, hónapokig készítette elő a filmet. Damon ekkor megkereste őt, és megegyeztek abban, hogy a projekt egy másik direktorhoz kerül. A befutó végül a független filmes Gus Van Sant lett, aki egyből beleszeretett a forgatókönyvbe, majd egy visszafogottabb, de annál érzelmesebb hollywoodi klasszikust sikerült összehoznia.
Forrás: Listverse