Föld bolygó
Fotó: Shutterstock

Egy friss kutatás kiderítette a kontinensek életkorát

A walesi Cardiff Egyetem csillagászának célja, hogy hatékonyabbá tegye a lakható világok keresését. Amennyiben pedig a kontinensek és a lemeztektonika kritikus fontosságúak az élet kialakulásához, akkor a sziklás bolygók vizsgálata lehetne a megoldás egy másik életforma megtalálásához.

Jane Greaves csillagászprofesszor a walesi Cardiffi Egyetemen, munkája során pedig a bolygók kialakulásával és lakhatóságával foglalkozik. Új kutatását az American Astronomical Society Research Notes című folyóiratban publikálta.

Ezt is olvasd el! Egy kutatás teljesen új megvilágításba helyezi a Föld kialakulását

A kontinensek és a lemezek miért olyan fontos tényezők az élethez?

A lemeztektonika nem feltétlenül szükséges az élethez, viszont fontos szerepet játszik a Föld hőmérsékletének mérséklésében: lehetővé teszi, hogy a bolygó magjából hő távozzon. A mag a neutroncsillagok ütközéséből származó radioaktív elemek miatt forró. Ebből pedig ki lehetne számítani, hogy mikor alakultak ki az első kontinensek. Korábbi kutatások által már animáció is készült, hogy az elmúlt egymilliárd évben miképp változtak a földrészek.

Emellett segítenek abban is, hogy a Föld az úgynevezett Goldilocks-zónában maradjon. Egyes kutatások azt mutatják, hogy a lemeztektonika nem volt még aktív a földi élet megjelenésekor. Tehát lehetséges, hogy az élet kezdetéhez nem volt rájuk szükség, de ahhoz fontos, hogy az élet fennmaradjon.

Tehát a lakható bolygók keresésnek útján a lemeztektonikával rendelkező kőzetbolygók felé kell elindulni. Amit igazán keresünk, azok a kontinensekkel rendelkező bolygók, hiszen ezek hosszabb ideig több biomasszát is el tudnak tartani, mint a szárazföld nélküliek – írja a Science Alert cikke.

Ez is érdekes lehet számodra: Egy rejtélyes bolygó bujkálhat a Naprendszerünkben

Greaves megtalálta a módját annak, hogy nyomon kövesse, mely bolygókon is van jelen a lemezek mozgása. Sok minden viszont a hőtől függ. Ha egy kőzetbolygó magja elég hőt termel, akkor valószínűleg aktív lemeztektonikával rendelkezik, amely idővel földrészek keletkezésével járhat.

Tektonikai lemezekLLSVP / Rick / Youtube

Szerepet játszik még ebben a csillagok és a körülöttük kialakuló bolygók közötti kapcsolat. A bolygók a napködből alakulnak ki, ugyanabból az anyagból, amelyből a csillag is. Így a csillagokban található különböző kémiai elemek bősége tükröződik a körülöttük kialakuló bolygókban is. Eredményei azt mutatják, hogy a kontinensek megjelenése a Földön a középértéket képviseli.

Azaz a földi lemeztektonika körülbelül 3 milliárd évvel ezelőtt kezdődött el, vagyis körülbelül 9,5 milliárd évvel az Univerzum kialakulása után. A csillagász összefüggést talált még a kontinensek és a csillagok vas és hidrogénaránya között is:
Van egy általános tendencia a csillagok vas és hidrogéntartalmával szemben, a kontinensek alacsonyabb [Fe/H] esetén korábban jelennek meg

Greaves azt írja, hogy a Napunknál alacsonyabb fémtartalmú csillagok környéke jó hely lehet a kontinensekkel rendelkező, lakható exobolygók (más csillagok körül keringő bolygók) keresésére, amiből nem is olyan rég kettőt is találtak a tudósok. Mintájában az összes ilyen bolygó gyorsabban alakított ki kontinenseket, mint a Föld, így a fejlett élet ott valószínűbb.

A kutató szerint:

a kilátások nagyon ígéretesnek tűnnek a kontinensekkel rendelkező sziklás exobolygók megtalálására, tekintve, hogy a közeli Nap-szerű csillagok már létrehoztak néhány lehetséges gazdatestet.