Demi Moore A szer című filmben
Forrás: Youtube

A 62 éves színésznő élete alakítását nyújtja a filmben

A halálnál rosszabb az öregedés – kritika A szerről

A szer című film megnézéséhez három dologra van szükség: erős gyomorra, stabil lelkiállapotra és türelemre. Coralie Fargeat legújabb alkotása rögtön bemutatását követően hatalmas sajtóvisszhangot váltott ki. Sokan az évtized legsokkolóbb filmjének nevezték, mások szerint ez Demi Moore valaha volt legjobb alakítása, miközben rengeteg olyan nézőről is hallani, akik rosszul lettek, kimenekültek a moziból vagy akár elhányták magukat a vetítés közben. Tényleg ennyire visszataszító az, ha egy nő, megfelelve a kor elvárásainak, nem hajlandó megöregedni?


A női rendezők közül a francia Coralie Fargeat kimondottan és felvállalva dolgoz fel feministának bélyegzett témákat, és nem riad vissza a brutális, sokkoló képsoroktól sem. Igaz volt ez az állítás első filmjére, A bosszúra is, amelyben egy fiatal lány száll szembe az őt elnyomó férfiakkal – mégpedig a lehető legkegyetlenebb módszerekkel.

A nemrégiben bemutatott A szer azonban még ennél is messzebb megy: a Demi Moore főszereplésével készült alkotás egy feminista kiáltvány, amelyben bűn megöregedni, valamint ahol a férfiak mondják meg, hogy mennyit ér egy nő. S ha mindez nem lenne elég, a produkció véresebb és gyomorforgatóbb, mint a legbrutálisabb Tarantino- és Cronenberg-filmek együttesen.

A film története nem túl bonyolult: adott az épp ötvenedik születésnapját ünneplő hollywoodi sztár, Elisabeth Sparkle (Demi Moore), aki a fitneszvideóival küzdötte fel magát a csúcsra. Csakhogy Sparkle már nem csillog úgy, mint a karrierje elején, ezért egyik pillanatról a másikra ki is rúgja a csatorna felháborítóan hímsoviniszta vezetője, Harvey, akit a zseniális Dennis Quaid alakít.

A tévé előtt ülve Sparkle aztán megkapja azt a kérdést, ami a film legfontosabb mondata is egyben:

„Álmodtál valaha önmagad jobb változatáról?”

A válasz pedig egyértelmű igen: az egykori fitneszguru semmi mást nem szeretne jobban, mint újra fiatal és vonzó lenni.

Épp ezért egy különleges szerhez nyúl, amely gyakorlatilag klónozza őt, létrehozva ezzel egy tökéletesebb, feszesebb, a férfiak által támasztott elvárásoknak jobban megfelelő verziót önmagából. Ő Sue, akit a feltörekvő tehetség, Margaret Qualley alakít.

Még több filmes hír! 6 Greta Gerwig-film, amit szeretni fogsz, ha tetszett a Barbie

Ennél többet spoilerezés nélkül nehéz lenne mondani a történetről, de A szernek az egyik legnagyobb előnye az, hogy a cselekmény háttérbe szorul a film – segélykiáltásnak is beillő – üzenete mögött.

A szer sok minden miatt működik, de az egyik legfontosabb maga a főszereplő, Demi Moore. A színésznő, aki az 1996-ban bemutatott Sztriptíz című filmmel vált világszerte ismertté, a karrierje kezdete óta előszeretettel vetkőzik a kamerák előtt, és a több évtizedes pályafutása során az újságok mindig is többet foglalkoztak a külsejével, mint a tehetségével. Emlékezetes, hogy ő volt az első, aki terhesen meztelenre vetkőzött a kamerák előtt, ami 1991-ben a kor legnagyobb botrányának számított. Egyszóval:

Demi Moore-t színésznőként sosem ismerték el igazán, megmaradt a tökéletes nő szimbólumának Hollywoodban.

Demi Moore A szer c\u00edm\u0171 filmben

Moore a filmben gyakorlatilag önmagát alakítja

Forrás: Youtube

És épp ezért volt hatalmas húzás a most 62 éves színésznőt felkérni egy olyan szerepre, amelyben egy kiöregedett, elhasznált hollywoodi hírességet alakít. Mert Moore valójában nem egy karakter bőrébe bújik, hanem önmaga. Aki a kora miatt már régóta nem kell Hollywoodnak, hiszen évek óta semmilyen komolyabb szerepet nem kapott. Akinek minden mozdulatában, minden gesztusában benne van a mellőzöttség miatt érzett düh és kétségbeesés.

Ráadásul Moore a film háromnegyed részében meztelen. És látszik a kora. Látszik, hogy nem tökéletes, hogy nem olyan, mint húsz évvel ezelőtt volt.

És bár Demi Moore még a hatvanon túl is irigylésre méltóan gyönyörű, erről teljesen mást gondolnak a filmben szereplő férfiak, de mást gondol Hollywood is.

Ez is érdekelhet! 10 film a női erőről a nemzetközi nőnap alkalmából

Szerintük ugyanis a Moore által alakított Sparkle ötvenévesen elhasznált, öreg és senki nem akar egy ilyen nőt nézegetni a tévében. Főleg akkor nem, ha nézegethet huszonéves, fiatal lányokat is.

Fargeat az alkotásával egyértelművé teszi, hogy a társadalomban óriási teret nyert a gondolat, miszerint az öregedés a legrosszabb, ami az emberrel történhet. Sőt, a rendező továbbmegy: a vérben tocsogó jelenetekkel azt üzeni a nézőknek, hogy az öregedés rosszabb a halálnál.

Az ageism kultúrájában ez persze nem egy újkeletű gondolat, de a megvalósítása forradalmi. Már csak a film műfaját tekintve is, ugyanis akármennyire drámai a főszereplők küzdelme a fiatalság megőrzéséért, mégiscsak egy ízig-vérig testhorrorról van szó, mégpedig a legbrutálisabb fajtából.

A francia rendező a műfaj nagyjai – David Cronenberg, John Carpenter vagy Stuart Gordon – előtt is tiszteleg egy-egy jelenettel, de sokszor még az ő brutalitásukat is felülmúlja. Könnyen lehet, hogy sokak szerint egyes esetekben túlzásokba is esik, de a film alapvetően az első jelenettől az utolsóig minden részletében túloz, minden képkockában elrugaszkodik a valóságtól.

A fitneszvideókban gyakorlatilag premier plánban, kimerevítve mutatja meg a női szereplők legintimebb testrészeit. Quaid karaktere például groteszk módon csúszik át egy karikatúrába, a fiatalságért folytatott harc közben elhatalmasodó őrületet pedig az egyre abszurdabb képi világ egészíti ki.

A filmet végigkíséri az a már-már szájbarágós, mégis rendkívül hatásos megoldás, ahogy párhuzamba állítja a fiatal Margaret Qualley tökéletes idomait Demi Moore – egy idő után szó szerint – rothadó testével.

Ezt is olvasd el! „Magadnak kell kitalálni a dolgokat” – kritika az Egy százalék indiánról

A filmre már most sok szempontból a jövő évi Oscar egyik nagy esélyeseként tekintenek. Moore szinte biztosan megkapja a legjobb női főszereplőnek járó jelölést, de a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában is nagy esélyekkel indul az alkotás – ezt a díjat Cannes-ban el is nyerte.

A szer szinte minden igényünket kielégíti, főleg akkor, ha nem riadunk vissza annyi vértől, amennyi még Tarantino filmjeiben sincs.

Egyetlen dolgot nem kapunk meg az alkotástól: a feloldozást. A filmből ugyanis hiányzik a katarzis.

A két főszereplő az utolsó utáni képkockáig küzd a fiatalságáért – vagyis azért, hogy elfogadja őket a társadalom. Ez azonban nem valósul meg, a moziból távozva pedig mindenki úgy érezheti, hogy az öregedés tényleg rosszabb a halálnál.

A szer, 142 perc, 10/8

A figyelmetekbe ajánljuk