Égre néző ember.

Ezért nem lehetnek képesek az űrutazásra más fejlett civilizációk

A Fermi-paradoxon nyomán sokan törik a fejüket azon, miért nem lépnek kapcsolatba az emberiséggel idegen civilizációk. Egy új kutatás érdekes elmélettel állt elő.

Mi is írtunk már a Fermi-paradoxonról, vagyis arról az ellentmondásról, hogy ugyan nagy valószínűséggel léteznek idegen civilizációk az univerzumban, azok valamiért mégsem léptek kapcsolatba a Földdel.

Enrico Fermi híres kérdésfeltevésére a mai napig nem született megnyugtató válasz.

Frank Drake asztrofizikus egyébként meg is becsülte, hány idegen kultúra létezhet: a Drake-formula alapján néhány ezertől több millióig is terjedhet a fejlett idegen civilizációk száma.

Ez is érdekelhet: Egy messzi-messzi galaxisban – Van-e élet a Földön kívül?

Egy új tanulmány annak próbált utánajárni, mi lehet a Fermi-paradoxon feloldása, azaz vajon miért nem lépett kapcsolatba velünk egy idegen faj sem – derül ki a Science Alert cikkéből.

Elio Quiroga, a spanyolországi Universidad del Atlántico Medio professzora két lehetséges magyarázatot talált.

Az első magyarázat szerint fizikai okok hátráltatják az idegen civilizációkat az univerzum meghódításában. Földünk kozmikus sebessége (avagy az a küszöbsebesség, amelyet el kell érnie egy űreszköznek, hogy elhagyhassa a bolygónkat) 40 ezer km/h. Nagyobb méretű bolygóknál ennél is nagyobb sebességre van szükség, így elképzelhető, hogy az idegen civilizációk – legyenek bármilyen fejlettek is – egyszerűen nem képesek ilyen gyors űreszköz építésére, ha akarnának, akkor sem.

Antenna.

Van-e élet odakint?

Unsplash

Quiroga második elmélete szerint azonban korántsem biztos, hogy más civilizációknak egyáltalán eszébe jut az űrutazás lehetősége.

A tudós „akváriumvilágoknak” nevezi azokat a civilizációkat, amelyek teljesen el vannak zárva a külvilágtól, így eszükbe sem jut elhagyni a bolygójukat. „Zárkózottságuknak” többféle oka lehet: talán léteznek fejlett óceáni lények, amelyek egész életüket a vízfelszín alatt töltik. Az is előfordulhat, hogy bizonyos bolygók felett folyamatosan sűrű felhőréteg tanyázik, így az ottani lényeknek eszébe sem jut az eget kémlelni vagy űrhajót építeni.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: 4 ősi teória, amik szerint földönkívüliek látogatták a Földet

Hogy a spanyol tudósnak igaza van-e, nem tudni, de az biztos, hogy léteznie kell magyarázatnak arra, hogy miért nem lépett kapcsolatba mindeddig semmilyen kultúra az emberekkel. Persze az is lehet, hogy mindez csak idő kérdése.