egy fekete lyuk körülötti gravitációs hullámok

​Észlelhetjük a földönkívüliek gravitációs hullámait egy új módszer segítségével

A gravitációs hullámok segítségével választ kaphatunk arra a kérdésre, hogy létezik-e intelligens földönkívüli élet a Tejútrendszer tágabb galaxisában.

Az Applied Physics nevű nemzetközi tudós- és mérnökcsoport által írt új tanulmány szerint az olyan földi detektoroknak, mint a LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory), képesnek kellene lenniük a földönkívüli megatechnológia által keltett gravitációs hullámok észlelésére. Ez kiterjesztené a földönkívüli intelligencia keresését a Föld legközelebbi szomszédain túl a galaxis összes csillagára.

Ez is érdekelhet: Valóban az idegen élet felfedezésének küszöbén állunk?

Az, hogy a Földön egyedül van-e az Univerzumban intelligens élet (vagy egyáltalán élet), az egyik legnagyobb nyitott kérdés, amely az emberiséget foglalkoztatja. De a keresésre szolgáló képességeink mindössze néhány tízezer csillagra korlátozódnak, mivel az általunk kommunikációra használt elektromágneses hullámok gyengülnek, vagy elhalványulnak, ahogy terjednek.

Ám a gravitációs hullámok jelei mások: nem gyengülnek, és nagyobb távolságokon is érzékelhetők.

Tehát ha létezne egy intelligens idegen civilizáció, amely képes erős gravitációs hullámokat generálni, akkor talán észlelni tudnánk.

A gravitációs hullám nagyjából az egyetlen olyan eszközünk a kozmosz feltérképezésére, amely nem a fényre támaszkodik. Itt a Földön az általunk észlelt gravitációs hullámokat masszív objektumok, fekete lyukak és neutroncsillagok ütközései hozták létre.

Amikor ezek a csillagtestek összeolvadnak, az ütközés hullámokat bocsát ki a téridő szövetében – valahogy úgy, mint amikor egy tóba ejtett kő apró hullámokat kelt, csak minden irányba és fénysebességgel.

Ha tovább olvasnál: Földönkívüli élet? − egy új eszköz közelebb vihet minket a megoldáshoz

a LIGO, egy obszervat\u00f3rium a kozmikus gravit\u00e1ci\u00f3s hull\u00e1mok \u00e9szlel\u00e9s\u00e9re Livingstonban, 2019

Valójában minden tömeggel rendelkező, felgyorsuló tárgy gravitációs hullámokat hoz létre. Azok a hullámok azonban, amelyeket kelteni tudunk egy rakéta segítségével, még mindig túl kicsik a jelenlegi észlelési képességeinkhez. Luke Sellers, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem fizikusa vezetésével a kutatók nekiláttak egy olyan idegen űrhajó méretének és sebességének kiszámításához, amelyet a LIGO érzékelhetne: ennek a Rapid And/or Massive Accelerating spacecraft (RAMAcraft) nevet adták.

Megállapították, hogy a LIGO egy olyan RAMAcraftot képes észlelni, amely körülbelül a Jupiter tömege körüli, és amelynek térhajtóműve a fénysebesség 10 százalékára gyorsul. Ha egy ilyen űrhajó a Földtől mintegy 100 kiloparszeknyi, azaz 326 ezer fényévnyi távolságon belül működne, akkor észlelnénk.

A görbületi hajtóművek tanulmányozása megnyitotta az utat a gravitációs hullámok észlelése előtt. Így már most képesek vagyunk a Tejútrendszer mind az 1011 csillagának görbületi hajtóművét megvizsgálni, és hamarosan több ezer más galaxisét is

− mondja Gianni Martire fizikus, az Applied Physics vezérigazgatója.

A jövőbeli fejlesztésre javasolt gravitációs hullámdetektorok, mint például a DECi-hertz Interferométeres Gravitációs Hullám Obszervatórium és a Big Bang Observer, a kutatók szerint 100-szor érzékenyebbek lehetnek a LIGO-nál. Még nagyon sok a bizonytalan tényező, de most, hogy az alapokat lerakták, a csapat reméli, hogy elkezdhetnek kisebb, otthonunkhoz közelebbi objektumok után kutatni. Ezek a keresések a gravitációs hullámokat RAMAcraft Detection And Ranging (RAMADAR) egységekké alakítanák.