kőzetdarab
Fotó: Shutterstock

Élő mikrobákat fedeztek fel egy 2 milliárd éves kőben

A csodával határos felfedezés a valaha fellelt legkorábbi élő mikrobiális ökoszisztémát jelenti, ami páratlan bepillantást enged bolygónk ősi életébe, írja az Earth.

A szóban forgó kutatás a dél-afrikai Bushveld Igneous Complex (BIC) mélyén zajlott, ami értékes érclelőhelyeiről ismert. A terület a Föld felszíne alatt lévő magma fokozatos lehűlése során alakult ki, és mintegy 66 ezer négyzetkilométeren terül el, ami majdnem akkora, mint Írország.

A képződmény több milliárd éven át nagyrészt változatlan maradt, így pedig menedéket nyújtott az ősi mikrobiális életformáknak.

A kutatást Yohey Suzuki, a Tokiói Egyetem docense vezette. A tudósok egy 30 centiméteres átmérőjű mintát nyertek ki mintegy 15 méter mélyről.

Fejlett technológiai arzenáljának köszönhetően a csapat hamar kizárta, hogy szennyeződésről van szó, és beigazolódott a sejtés: valóban ősi mikrobákat találtak a kitermelt kőzetben.

Nem tudtuk, hogy a kétmilliárd éves sziklákban előfordulhat az élet. Ez egy nagyon izgalmas felfedezés. Az ilyen mikrobák DNS-ének és genomjának tanulmányozásával feltárhatjuk a földi élet korai evolúciójának komplexitását

– mondta Suzuki, aki az idegen bolygók kutatásával kapcsolatban is egyre bizakodóbb:

Az, hogy a Földről származó, kétmilliárd évvel ezelőtti mintákban mikrobiális életet találtunk, és hogy pontosan meg tudtuk erősíteni a hitelességüket, izgatottá tesz azzal kapcsolatban, hogy mit találhatunk hamarosan a Marsról származó mintákban.

Az ősi mikrobák kétmilliárd éven át napfény nélkül éltek túl, minden bizonnyal a környezetükben lévő ásványokkal való kémiai reakciókból nyertek energiát.

Ez a túlélési mechanizmus értékes betekintést nyújthat más égitestek, például a Mars vagy az Europához hasonló holdak felszíne alatti élet lehetőségeibe.