vörös bolygó mars

Lehet te kellesz a NASA-nak! Önkénteseket keresnek a Mars vizsgálatához

Pár marsi felhőt kéne átböngészni.

A Zooniverse nevű platformon ingyenesen segíthetünk a NASA tudósainak a felhőfelmérésben a Marson – írja a space.com. Ha érdeklődnénk, itt tudunk regisztrálni a projektre.

A Cloudspotting on Mars (Felhőfoltok a Marson) elnevezésű projekt arra kéri az embereket, hogy nézzék át a NASA 2006 óta a vörös bolygón működő Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) szonda által gyűjtött 16 évet felölelő fotókat.

Az információk segíthetnek a kutatóknak kideríteni, hogy a bolygó légköre miért csak 1%-ban olyan sűrű, mint a Földé, noha számos bizonyíték utal arra, hogy a Marsnak korábban sokkal sűrűbb légköre volt

– írta a NASA a közleményében.

Az MRO infravörös felvételein, amelyeket a Mars Climate Sounder műszer készített, a felhők ívek formájában jelennek meg. De eddig a tudósoknak magukat a képeket kellett átnézniük, hogy az ehhez hasonló a vonásokat keressék.

A csapatnak segítségre van szüksége a Zooniverse adatainak átszűrésében, az ívek megjelölésében, hogy a tudósok hatékonyabban tanulmányozhassák, hogy a légkörben hol fordulnak elő

– magyarázza a NASA.

Bár a Föld és a Mars felhőzetében van némi hasonlóság (a két bolygónak vízjégben gazdag felhői vannak), a vörös bolygón szén-dioxidból vagy szárazjégből álló felhői is vannak. A különféle felhők vizsgálata segíteni fogja a tudósokat a Mars középső légkörének szerkezetében, amely nagyjából 50-80 kilométerre van a bolygó felett.

A NASA munkatársai azt szeretné megtudni, hogy mi okozhatja pontosan a felhőket – különösen a vízjégfelhőket, amelyekből megtudhatják, hogy milyen mennyiségű vízgőz kerül a légkörbe – és milyen évszakokban alakulnak ki.

A projekt hosszú távú éghajlati tanulmányokba is beépülhet, hogy jobban megismerjük, miért vesztette el a Mars a légkörét, ami az évszázadok során bekövetkezett légköri eróziónak tudható be.