a ketogén étrend alapvető összetevői

A tudósok már hosszú ideje tisztában vannak azzal, hogy a bélflóra összetétele hatással van az Alzheimer-kór kialakulásának esélyére. Ez azt jelenti, hogy táplálkozásunkkal is tehetünk azért, hogy elkerüljük a betegséget – egy új tanulmány szerint pedig létezik egy konkrét diéta, amely kifejezetten előnyös ebből a szempontból, írja a Science Alert.

Az új tanulmány szerint az alacsony szénhidráttartalmú és magas fehérje- és zsírtartalmú ketogén diéta hatására olyan kémiai anyagok termelődnek a szervezetben, amelyek késleltetik az Alzheimer-kór kialakulását. A jelenséget egyelőre egereken tesztelték: náluk a diéta elhalasztotta a memóriavesztés kezdeti szakaszát, amely az embereknél az Alzheimer kialakulása előtt megfigyelhető kognitív károsodásnak felel meg.

A University of California, Davis (UCD) új felfedezésének kulcsa a béta-hidroxibutirát nevű molekula, amelynek szintjét a ketogén étrend növeli. A kutatók szerint a molekula különösen nagy mennyiségben fordul elő a memóriával és az agy rugalmasságával kapcsolatos biológiai útvonalakon.

Az adatok alátámasztják azt az elképzelést, hogy a ketogén diéta és a béta-hidroxibutirát késlelteti az enyhe kognitív károsodást, ezáltal pedig az Alzheimer-kór kialakulását is

– mondta Gino Cortopassi biokémikus, a UCD munkatársa.

A ketog\u00e9n di\u00e9ta alapvet\u0151 \u00f6sszetev\u0151i

A ketogén diéta alapvető összetevői (illusztráció)

A ketogén diéta előnyei már jóval a mostani felfedezés előtt is ismertek voltak. Az étrend megváltoztatja a szervezet anyagcseréjét, így ahelyett, hogy az glükózt használna fel energiaként, a táplálékot és a tárolt zsírokat égeti el, glükóz helyett pedig ketonokat termel üzemanyagként. Emelkedett glükózszint hiányában az inzulinszint többé nem ingadozik az étkezések után, emiatt pedig az éhségérzet is csökken.

Bár nem biztos, hogy a mostani eredmények alapján az orvosok azonnal arra kérik majd a betegeiket, hogy drasztikusan változtassanak az étrendjükön, a felfedezés segíthet jobban megérteni az Alzheimer-kór természetét.