Jupiter holdja, az Európa
Fotó: Getty Images

Az élet egyik legfontosabb feltételét találták meg a Jupiter holdján

A Jupiter Europa nevet viselő holdján észlelt szén-dioxid a jeges burok alatti hatalmas óceánból származik – mutatták ki kutatók a James Webb-űrteleszkóp adataiból. Ezek az eredmények pedig megerősítik a reményt, hogy akár életformákat is találhatnak a az égitest felszínén.

A tudósok egyre biztosabbak abban, hogy az Europa felszíne alatt hatalmas, sós vízből álló óceán található. Korábban is utaltak erre jelek, ez az újabb felfedezés azonban a Jupiter második legnagyobb holdját a Naprendszerünkben a földön kívüli élet elsőszámú jelöltjévé teszi.

Ezt is nézd meg! Több mint 20 éve nem fotózták le ilyen közelről a Jupiter jeges holdját

Az Europa felszínén nemrégiben szén-dioxidot mutattak ki, amely az élet egyik legfontosabb építőköve, azonban az, hogy ez a kémiai elem az alatta lévő óceánból emelkedett-e fel, az egyelőre még nyitott kérdés.

Hogy megtalálják a választ, két amerikai vezetésű kutatócsoport a James Webb-űrtávcső közeli infravörös spektrométerének adatait használta fel a szén-dioxid feltérképezésére, majd eredményeiket külön-külön tanulmányban publikálták a Science című folyóiratban.

Jupiter \u00e9s nagyobb holdjai

Fotó: Getty Images

Az egyik kutatás tudósai azt vizsgálták, hogy eredeztethető-e máshonnan a szén-dioxid – például egy meteorit által – vagy csakis az óceánból. Samantha Trumbo bolygókutató és a tanulmány vezető szerzője szerint azonban a belső óceánból származik. Más kutatók azonban azt sem tudták kizárni, hogy a szén kőzetszerű karbonát-ásványok formájában szabadult fel, amelyeket aztán a besugárzás szétbonthatott gáz halmazállapotúvá.

Következő reménysugár a Tara Regio területén megtalált só felfedezése volt, amely miatt a terület lényegesen sárgább is, mint a hold többi, fehér síksága. Ez az az 1800 kilométeres sáv, ahol a legtöbb szén-dioxidot találták a tudósok.

Ez is érdekelhet: Végre nyilvánosságra hozta első hivatalos UFO-jelentését a NASA

Ugyanezeket a James Webb-adatokat vizsgálva a második tanulmány is azt jelezte, hogy a szén a hold belsejéből szivárog. A NASA vezette kutatók azt is remélték, hogy a hold felszínén víz- vagy illékony gázokból álló füstcsóvákat találnak, de erre egyelőre nem volt példa.

A kutatás további fejleményeiről a közeljövőben mi is értesülhetünk majd, két nagy űrmisszió is indul a Jupiter holdjának további megismerésének céljából. Az Európai Űrügynökség Juice nevű Jupiter-holdszondája áprilisban már el is startolt, míg a NASA Europa Clipper nevű küldetése a tervek szerint 2024 októberében veszi kezdetét.