Csillagok.

A James Webb megtalálhatta az univerzum első csillagait

Mindeddig csak feltételezések voltak ilyen ősi csillagok létezéséről, egy kutatócsoport azonban most bizonyítékokat is talált.

Egy kutatócsoport felfedezhette az univerzum első csillagait a NASA James Webb-űrteleszkópjának segítségével – írja a Live Science.

A csillagászok egy nemrég véget ért kutatás keretében egy távoli galaxist pásztáztak az űrteleszkóp NIRSpec (Near InfraRed Spectograph) és NIRCam (Near Infrared Camera) nevet viselő műszerei segítségével.

Ez is érdekelhet: A Naprendszer jeges holdjai valószínűleg nem alkalmasak az élet kialakulására

A GN-z11 az eddig felfedezett legrégebbi galaxis, mely körülbelül 430 millió évvel az ősrobbanás után keletkezett. Fénye olyan lassan jut el hozzánk, hogy a tudósok a galaxist még annak ősi állapotában vizsgálhatják. Emiatt, valamint mert az egyik legfényesebb ismert galaxisról van szó, a GN-z11 2016-os felfedezése óta élénken foglalkoztatja a tudományt.

A kutatócsoport két tanulmányban tette közzé eredményeit.

Az első tanulmány bizonyítékot talált a legősibb, úgynevezett III. populációjú csillagok létezésére.

Ilyen ősi égitestek korábban kizárólag elméleti síkon léteztek, mindeddig csak I. és II. populációjú csillagokat ismert a tudomány – a mi Napunk az előbbi kategóriába tartozik.

Roberto Maiolino, a Cambridge-i Egyetem professzora csapatával együtt nagy mennyiségű ionizált héliumra lett figyelmes a távoli galaxisban, amely feltehetőleg az ősi csillagok keletkezése után maradt vissza.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: A James Webb egy csillagköd belsejébe nyert lenyűgöző bepillantást

A héliumgázt valószínűleg olyan égitestek ionizálhatták, amelyek óriási mértékű ibolyántúli sugárzást képesek kibocsátani: ezek pedig csakis a III. populációjú csillagok lehettek.

Összehasonlításképp:

a mi Napunk tömegét 600 ezerrel, fényességét pedig 20 millióval kéne megszoroznunk ahhoz, hogy akkora energiát kapjunk, amekkorával ilyen mennyiségű héliumgázt ionizálni lehet.

A kutatók második publikált tanulmányukban egy úgynevezett nagyon nagy tömegű fekete lyuk felfedezéséről is beszámolnak, amely szintén az említett galaxisban található. A fekete lyuk tömege több mint kétmilliószorosa a Napénak.