James Webb.
Shutterstock

A James Webb végre megtalálhatta az évtizedek óta kutatott bolygót

Azon már szinte meg sem lepődünk, hogy a James Webb-űrteleszkóp kis túlzással napi szinten rábukkan valamilyen csillagközi érdekességre, azonban ez az exobolygóval kapcsolatos felfedezés kiemelkedik a többi „találat” közül.

A NASA csúcsteleszkópja nemrégiben egy 120 fényévre lévő exobolygót elemzett, amelyet egy hatalmas óceán boríthat – ebből pedig az következik, hogy minden bizonnyal élet is van a felszínén – írja a Futurism.

A James Webb ugyanis a szóban forgó K2-18 nevű bolygón egy dimetil-szulfid (DMS) nevű molekulát talált, amelyet a Földön csak és kizárólag élő organizmusok képesek létrehozni.

A kutatók az előbbi eredményeket látva további vizsgálatokat eszközöltek, és megállapították, hogy a bolygó légköre metánt, szén-dioxidot és hidrogént is tartalmaz.

Ez is érdekelhet: A Szaturnusz megaviharjai „csak" hónapokig tombolnak, de évszázadokig befolyásolhatja az időjárást

A NASA közleménye szerint a bolygó mérete valahol a Föld és a Neptunusz között mozog, ezt „szub-Neptunuszként” szokták emlegetni.

Bár ilyen bolygó nem létezik a mi Naprendszerünkben, a szub-Neptunusz a galaxisban eddig ismert leggyakoribb bolygótípus. A felfedezésnek köszönhetően az eddigi legrészletesebb spektrumot kaptuk egy lakhatósági zónájú szub-Neptunuszról, és ez lehetővé tette számunkra, hogy kielemezzük a légkörében lévő molekulákat

– mondta a közleményben Subhajit Sarkar, a Cardiffi Egyetem munkatársa, a felfedezésről szóló, még lektorálásra váró tanulmány társszerzője.

A K2-18-ra egyébként a NASA K2 missziója lett először figyelmes 2015-ben, azonban az előbb leírt részleteket már a James Webb segítségével tudták megállapítani.

A projekten dolgozó csillagászok kijelentették, attól függetlenül, hogy a kutatásuk eddigi eredményei rendkívül bíztatóak, még közel sem lehet biztosan kijelenteni, hogy van élet a K2-18-on, azonban megígérték, hogy mindent megtesznek azért, hogy mihamarabb pontot tegyenek az ügy végére.