Szaturnusz
Fotó: NASA/Unsplash

A Szaturnusz megaviharjai „csak" hónapokig tombolnak, de évszázadokig befolyásolhatja az időjárást

Eddig is bizonyított tény volt, hogy a Szaturnuszon gigantikus viharok tombolnak, de egy új kutatás szerint ezek hatása több száz évig is eltarthat. Sokkal tovább, mint azt a szakértők eddig gondolták.

Képzeljünk el egy olyan hatalmas zivatart, amelynek sötét körvonalai az egész bolygót körbeölelik – az ilyen félelmetes megaviharok rendszerint a Szaturnuszon tombolnak. A nagy fehér foltoknak is hívott viharok 20-30 évente törnek ki a bolygó északi féltekéjén, és hónapokig megállás nélkül háborog az ég a bolygón.

A LiveScience cikke kiemeli, hogy a csillagászok 1876 óta 6 ilyen bolygóméretű vihart észleltek a Szaturnuszon. A legutóbbi vihar 2010 decemberében tört ki, amikor a NASACassini-űrszondája éppen a bolygó körül keringett, és a megavihar teljes, 200 napos élettartamát az első sorból láthatta.

Ezt is nézd meg! A NASA űrtávcsöve úgy örökítette meg a Szaturnuszt, ahogy még soha

A 2010-es epikus vihar vizsgálata során a legújabb rádióteleszkópos felvételek azonban kimutatták, hogy a gázbolygón a több mint 100 évvel ezelőtt kitört megaviharok folyamatos hatásai még ma is láthatóak a bolygó légkörében. Ezek olyan tartós kémiai anomáliákat hagytak maguk után, amelyekre a tudósok nem tudnak jelenleg magyarázatot adni.

Magyarul: jóval azután, hogy egy megavihar eltűnik a kutatók szeme elől, a Szaturnusz időjárására gyakorolt hatása évszázadokig eltart.

Szaturnusz a csillagos \u00e9gbolton

Fotó: Getty Images

Az idő nagy részében a Szaturnusz légköre szabad szemmel homályosnak és jellegtelennek tűnik, szemben a Jupiter színes és vibráló légkörével. Ez a kép megváltozik, ha a Szaturnuszt rádióhullámokkal figyeljük

– írják a kutatók a Science Advances című folyóiratban augusztus 11-én megjelent tanulmányukban.

Az új-mexikói Very Large Array rádióteleszkóp segítségével a tanulmány szerzői a Szaturnusz felső légkörének ködén átnéztek, remélve, hogy megtalálják a 2010-es hatalmas megavihar kémiai maradványait. Valójában a csapat mind a hat feljegyzett megavihar nyomaira rábukkant, amelyek közül a legkorábbi több mint 130 évvel ezelőtt csapott le. Azonban felfedezték egy potenciálisan új, korábban soha nem jegyzett vihar jeleit is.

Ez is érdekes lehet számodra: 60-nál is több új holdat fedeztek fel a Szaturnusz körül

A tanulmány szerzői szerint a megaviharok a jelek szerint valamilyen rejtélyes ammóniaszállítási folyamatot indítanak el, amely által ammóniagázt kerül a Szaturnusz felső légkörébe, majd onnan lassan-lassan az alsó légkör mélyére.

A Naprendszer legnagyobb viharainak mechanizmusainak megértése a hurrikánok elméletét szélesebb kozmikus kontextusba helyezi, kihívást jelent a jelenlegi tudásunk számára, és kitolja a földi meteorológia határait

– vélekedik a közlemény sorai közt Cheng Li, aki korábban a Kaliforniai Egyetemen, jelenleg pedig a Michigani Egyetemen dolgozik adjunktusként.