Szaturnusz és holdjai

60-nál is több új holdat fedeztek fel a Szaturnusz körül

A Jupiter rövid, de dicsőséges uralma, mint a Naprendszerünk legtöbb holddal rendelkező bolygója az elmúlt napokban összeomlott.

A tudósok megerősítették, hogy 62 új holdat fedeztek fel a Szaturnusz körül − ezzel a gyűrűs bolygónak összesen 145 holdja van – írja a Live Science.

Ez is érdekelhet: Furcsán mély hó borítja a Szaturnusz egyik holdját – de miért?

Ez jóval több, mint a Jupiter 95 megerősített holdja, pedig december végén hivatalosan is elismerték, hogy 12 új hold kering a Jupiter körül. A Szaturnusz mostantól az első és egyetlen bolygó a Naprendszerben, amelynek több mint 100 ismert holdja van − közölték a University of British Columbia kutatói, akik segítettek az új felfedezésekben.

A nemzetközi kutatócsoport a hawaii Mauna Kea tetején található Canada-France-Hawaii Telescope 2019 és 2021 közötti adatainak felhasználásával végezte észleléseit. A 3 órás megfigyelési alatt készült felvételek tárházát elemezve a csapat 62 olyan holdat azonosított, amelyek korábban vagy túl kicsik vagy túl halványak voltak ahhoz, hogy észlelni lehessen őket. A kisebb holdak némelyike mindössze 2,5 kilométer széles.

Ha tovább olvasnál: Újabb hasonlóságot fedeztek fel a Titán és a Föld között

Szaturnusz \u00e9s holdjai illusztr\u00e1ci\u00f3

Kép: Shutterstock

A 62 újonnan felfedezett hold mindegyike „szabálytalan hold", ami azt jelenti, hogy távoli, ellipszis alakú pályát követnek gazdabolygójuk körül, és gyakran retrográd − vagyis a Szaturnusz forgásával ellentétes irányban − mozognak. A kutatók szerint az, hogy ezek az apró, furcsa holdak retrográd pályára állnak, arra utal, hogy egy nagyobb szülőholdból származhatnak, amely évmilliókkal ezelőtt széthullott.

Ahogy a modern teleszkópok határait feszegetjük, egyre több bizonyítékot találunk arra, hogy egy közepes méretű, a Szaturnusz körül visszafelé keringő hold nagyjából 100 millió évvel ezelőtt szétrobbant

− mondta Brett Gladman, az UBC csillagászat és asztrofizika professzora egy nyilatkozatban.

Az új holdakat várhatóan még ebben a hónapban elismeri a Nemzetközi Csillagászati Unió − a több mint 12 ezer tudósból álló csoport, amely többek között az égitestek kijelöléséért felel.