csillagos ég

A fekete lyukak sokkal közelebb vannak hozzánk, mint gondolnánk

Tejútrendszerünkben a becslések szerint több millió csillagtömegű fekete lyuk rejtőzik. Számukat, távolságukat és elhelyezkedésüket még a tudósok sem tudják pontosan megállapítani. Azt viszont tudni lehet, hogy a Földhöz legközelebbi jelölt körülbelül 1565 fényévre található. Vagy esetleg sokkal közelebb?

A Hyades egy szabad szemmel is látható, úgynevezett nyílt csillaghalmaz a Bika csillagképben. Olyan csillagok csoportja, amelyek azonos tulajdonságokkal rendelkeznek, és gravitációsan összekötött csomóként együtt mozognak a térben. Az új tanulmányban a csillagászok ennek, a 150 fényévre lévő Hyades csillaghalmaznak a megfigyelésével és modellezésével állapították meg, hogy két-három fekete lyuk is rejtőzhet benne.

Szimulációink csak akkor képesek megfelelni a Hyades tömegének és méretének, ha a halmaz középpontjában néhány fekete lyuk van jelen

– magyarázta Stefano Torniamenti, a Padovai Egyetem asztrofizikusa.

Ez is érdekes lehet számodra: Hátborzongató hangfelvételt közölt a NASA egy fekete lyuk belsejéből

Torniamenti és kollégái a Hyadesban indirekt módon kutattak, a halmaz tömegét és csillagmozgását pedig – mint egy másik, a közelmúltban tett felfedezéskor is – a Gaia műhold adatai alapján modellezték, amely a Tejútrendszer csillagainak háromdimenziós helyzetét és sebességét térképezi fel.

Ezután szimulációkat végeztek, hogy megpróbálják reprodukálni ezeket a megfigyeléseket. Észrevették, hogy kísérletük akkor felelt meg leginkább a megfigyelt halmaznak, amikor két vagy három csillagtömegű fekete lyukat is bevontak a keverékbe.

Ezt is olvasd el! A csillagászok kiszúrták a valaha volt legnagyobb galaxist

A Science Alert cikke kiemelte, hogy egy közeledő fekete lyuk nem jelent veszélyt bolygónkra, hiszen a leggyorsabb sebesség, amellyel bármelyik ehhez hasonló objektum mozoghat az három kilométer másodpercenként. Emellett pedig ezeknek sincsen nagyobb gravitációs vonzása, mint bármelyik azonos tömegű csillagnak.

A felfedezés ugyanakkor forradalmi, hiszen kiderült, hogy a Földhöz akár tízszer közelebb fekszik egy fekete lyuk, mint azt a tavalyi kutatás alapján gondolták.

Ezek az eredmények betekintést nyújtanak abba is, hogy ezek a rejtélyes objektumok hogyan oszlanak el a galaxisban.

– nyilatkozta Mark Gieles, a Barcelonai Egyetem asztrofizikusa.

A kutatás eredetileg a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban jelent meg.