bolygók

12 ezer új lehetséges megoldást találtak a háromtest-problémára matematikusok

Az úgynevezett háromtest-probléma régóta izgatja a matematikusok fantáziáját, a hasonló témájú Netflix-sorozat megjelenése óta pedig a szélesebb közvélemény is élénken érdeklődik a kérdéskör iránt. Egy nemzetközi matematikuscsapat egy friss tanulmányban számtalan új lehetséges megoldást vázolt fel.

Noha a kifejezés csak a 18. században honosodott meg a tudományos szaknyelvben, már Isaac Newton is foglalkozott a háromtest-problémával, amely azóta is izgatja a matematikusok és a fizikusok képzeletét. De miről is van szó?

Két (égi)test egymáshoz viszonyított mozgása mindössze néhány egyenlet segítségével leírható, de sokkal nehezebb dolga van a tudósoknak akkor, ha egy harmadik objektum is bejön a képbe.

Mindegyik test befolyásolja a másik kettő pályáját gravitációs mezőjével, ami miatt rendkívül bonyolulttá válik a számítás.

Ez is érdekelhet: Tetszett a 3-test-probléma? Akkor ezt az 5 sorozatot muszáj megnézned!

bolyg\u00f3makettek

Illusztráció

Fotó: Unsplash

A háromtest-problémára nem létezik egyetlen, univerzális megoldás, rengeteg lehetséges pályán mozoghat három égitest egymáshoz képest.

Több száz lehetséges konstellációt fedeztek már fel a tudósok az elmúlt évtizedekben, egy friss, még elbírálás előtt álló tanulmány nemrég pedig tizenkétezer (!) új megoldással állt elő

írja a Space.

A nemzetközi matematikuscsapat bízik abban, hogy tanulmányuk kedvező fogadtatásra talál, de akadnak szkeptikusok is. Juhan Frank, a Louisiana Állami Egyetem csillagásza erősen kételkedik abban, hogy a tizenkétezer újonnan felfedezett konstelláció stabilnak bizonyulna, valamint abban is, hogy léteznének a természetben előforduló példák ezekre a csillagképekre. Szerinte az ilyen hármas alakzatok idővel kettőssé válnak, miután a legkisebb tömegű égitest kilökődik a pályájáról. Akármi is legyen az igazság, a tanulmány élénk vitákhoz vezetett a tudományos közösségben.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: 5 könyv, amit ne hagyj ki, ha A háromtest-problémát sem tudtad letenni

A széles közvélemény a szokottnál nagyobb érdeklődéssel figyeli ezeket a tudományos vitákat A 3-test-probléma című, Liu Cixin regénysorozatán alapuló Netflix-sorozat megjelenése óta. A sorozat még azok körében is nagy sikert aratott, akik kevéssé érdeklődnek a hasonló témák iránt.