Éjszakai égbolt
Photo by Bryan Goff on Unsplash

A csillagok általában egymástól távol, egyedül állnak az univerzumban

Nagyon ritka, háromcsillagos rendszert fedezett fel a NASA

A NASA exobolygókat vizsgáló űrszondája egy olyan csillagrendszert fedezett fel, ami egyedülállónak számít: a rendszert három csillag alkotja, amelyek közelebb vannak egymáshoz, mint a Nap és Merkúr.

A Transiting Exoplanet Survey Satellite – vagyis a TESS, ami a NASA exobolygókat vizsgáló űrszondája – különleges csillagrendszerre bukkant a világűrben – írja a Live Science. A TIC 290061484 nevet kapó rendszer két egymáshoz rendkívül közel álló csillagból és egy harmadik, szintén közeli égitestből áll.

A két nagyobb csillag közti távolság annyira kicsi, hogy mindössze 1,8 földi nap alatt száguldanak el egymás mellett, de a harmadik csillag sincs túl távol: ennek 25 napra van szüksége ahhoz, hogy megkerülje a két másik csillagot.

Ezekkel a tulajdonságokkal pedig ez a jelenleg ismert legszűkebb hármas csillagrendszer, amit ismerünk az univerzumból.

Még több hír a világűrből! Képeket közölt a NASA a Földünk mellett elhúzó, különleges formájú aszteroidáról

A legszűkebb háromcsillagos rendszer korábbi rekorderje a Lamba Tauri volt, amit 1956-ban fedeztek fel és ahol a harmadik csillagnak 33 napig tart megkerülni a belső ikercsillagokat.

A másik különlegesség a most felfedezett csillagrendszerrel kapcsolatban az az, hogy a jelenlegi tudásunk szerint rendkívül stabil együttállásról van szó. Ez annyit jelent a csillagok közel azonos síkban keringenek egymás mellett, ami a tudósok szerint nem tart majd örökké.

Várhatóan egy-kétmillió éven belül a stabilitás felborul és a legkülsőbb csillag közelebb kerül majd a két belső égitesthez.

Ez is érdekelhet! Naprendszerünk eddig ismeretlen régióját fedezhették fel tudósok

A portál emlékeztet, hogy a hármas csillagrendszer középpontjában álló ikercsillagok öregedésük során jellemzően kifelé tágulnak, és végül egyesülnek. Ez körülbelül 20-40 millió éven belül hatalmas szupernóva-robbanásban csúcsosodik majd ki. Ez azonban semmilyen hatással nem lesz a mi Naprendszerünkre, a hármas csillagrendszer ugyanis 5000 fényévnyire tőlünk, a Cygnus, vagyis a hattyú csillagképben található.