egy exobolygó a föld mellett
Fotó: Benoit Gougeon/Universite de Montreal

Az LHS-1140b és a Föld összehasonlítása

Mintha szeme lenne – különleges bolygót fedezett fel a James Webb

A Földtől 50 fényévre található, LHS-1140b jelű exobolygó ígéretes jelölt a Naprendszeren kívüli folyékony víz felfedezésére, állítja egy új kutatás. A James Webb Űrteleszkóp segítségével néhány évvel ezelőtt azonosított távoli világon minden bizonnyal egy különleges, szilárd jégtengerrel körülvett óceán található, írja a Live Science.

Az LHS-1140b nevű exobolygót 2017-ben fedezték fel. Kezdetben úgy gondolták, hogy egyfajta mini-Neptunuszról van szó, amelynek felszínén víz, metán és ammónia sűrű keveréke található. A The Astrophysical Journal Letters című folyóiratban közzétételre elfogadott új eredmények azonban arra utalnak, hogy a bolygón sokkal több a víz és a jég, mint azt a tudósok eredetileg hitték – ez pedig azt jelenti, hogy élet is előfordulhat rajta.

A jelenleg ismert mérsékelt égövi exobolygók közül az LHS-1140b lehet a legjobb esélyünk arra, hogy egy nap közvetett módon igazolni tudjuk, hogy a Naprendszeren kívüli idegen világok felszínén folyékony víz található

– mondta Charles Cadieux, a Montreali Egyetem asztrofizikusa, a tanulmány vezető szerzője.

Ez jelentős mérföldkő lenne a potenciálisan lakható exobolygók kutatásában.

A Földtől 50 fényévre található LHS-1140b nagyjából 1,73-szor szélesebb, mint a Föld, és 5,6-szor nagyobb tömegű. Bár a bolygó ugyanolyan sebességgel forog saját tengelye körül, mint ahogyan a csillaga körül kering, mivel egy hűvösebb vörös törpéről van szó, óceánja szerencsére nem forr fel.

Míg a bolygó nagy része fagyott, a kutatók szerint a szemhez hasonló óceán hőmérséklete elérheti a 20 Celsius-fokot is, ez pedig elég meleg ahhoz, hogy a jeges világon tengeri élet alakuljon ki.