Mérlegen álló ember.
Fotó: i yunmai on Unsplash

Ez történik a testünkkel, ha egy teljes hétig böjtölünk

Az egyhetes koplalásnak egyaránt lehetnek pozitív és negatív élettani hatásai.

Emberek százmilliói próbálták már ki a böjtölés valamilyen formáját – ki vallási, ki egészségügyi megfontolásból. Az önkéntes koplalás élettani hatásai kapcsán sokáig sötétben tapogatóztak a tudósok, egy új tanulmány azonban áttörést jelenthet a témában – derül ki az IFLScience cikkéből.

Ez is érdekelhet: Ezzel a böjttel nemcsak a testsúlyunk, de az agyunk is megváltozhat

A tanulmány szerzői tizenkét önkéntesen vizsgálták a teljes kalóriamegvonás egészségügyi hatásait. A bátor vállalkozók egy héten át semmilyen ételt nem fogyaszthattak és kizárólag vizet ihattak. A kutatók a kísérlet időtartama alatt naponta vizsgálták a kísérleti alanyok vérplazmáját, körülbelül háromezer fehérjetípus szintjének alakulását követték nyomon.

Az eddig is közismert volt, hogy a szervezet a kalóriamegvonás hatására előbb-utóbb a zsírraktárokhoz nyúl energiáért – ezért is olyan népszerű fogyókúrás módszer a koplalás. Az önkéntesek az egyhetes kísérlet alatt átlagosan majdnem hat kilogrammal lettek könnyebbek.

Az azonban már meglepte a kutatókat, hogy miként változtak a vizsgált fehérjék szintjei a kísérleti alanyok vérplazmájában.

Három napig nem sok eltérés volt tapasztalható a kísérletet megelőző értékekhez képest, utána azonban drasztikusan változott néhány fehérje sűrűsége az önkéntesek vérében.

Poh\u00e1r v\u00edz.

A kísérleti alanyok egy héten át csak vizet fogyaszthattak.

Fotó:KOBU Agency/Unsplash

Mindenképpen a böjtöléses módszer mellett szól, hogy a SWAP70 nevű fehérje (amely nagy mennyiségben reumatoid artritisz kialakulásához vezethet) szintje minden alany vérében csökkenésnek indult.

További jótékony hatásokra is fény derült a kísérlet során: az adatok szerint az időszakos koplalás csökkenti a koszorúér-betegség kockázatát.

A hirtelen kalóriamegvonás azonban ártalmas is lehet: az önkéntesek vérében megnövekedett egy olyan fehérje szintje is, ami nagy mennyiségben trombózist is okozhat.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Egyre népszerűbb a napi egyétkezéses diéta. De vajon egészséges?

A kísérleti alanyok relatíve alacsony száma miatt korai lenne végső következtetéseket levonni, annyi azonban már most is megállapítható, hogy a drasztikus böjt – a kétségtelen előnyök mellett – kockázatokkal is jár, így az egészségügyi problémákkal küzdők lehetőleg kerüljék azt.