aszteroida
Fotó: Unsplash

Egy extra hold kering a Föld körül, a tudósok rájöhettek a titokzatos aszteroida eredetére

A Kamoʻoalewa nevet viselő aszteroida a Földéhez hasonló pályán kering a Nap körül, tulajdonképpen egy extra holdnak is tekinthető. A tudósok most arra is rájöttek, hogy honnan ered a titokzatos égitest.

2016-ban egy hawaii obszervatórium felfedezett egy aprócska – 40 és 100 méter közötti átmérőjű – aszteroidát, amely a Földéhez nagyon hasonló pályán kering a Nap körül. A tudósok egyfajta kvázi-holdként hivatkoznak az égitestre, amely a 469219 Kamoʻoalewa nevet kapta. A becslések szerint az aszteroida körülbelül 2100 éve kíséri bolygónkat.

Mindeddig a sötétben tapogatózott a tudomány a Kamoʻoalewa eredetét illetően. Egy új tanulmány azonban végre választ találhatott a kérdésre – írja a Live Science.

Ez is érdekelhet: A NASA tudja, mi a Hold körül keringő rejtélyes űreszköz

A szerzők szerint az égitest a Holdról szakadhatott le, amikor azt eltalálta egy kb. 1,6 km átmérőjű objektum – a becsapódás okozta a híres Giordano Bruno-krátert is.

A kutatók korábban már megállapították, hogy a Kamoʻoalewa kora, fényvisszaverő-képessége és mérete is arra utal, hogy a Hold egy levált darabjáról van szó.

Hold

A Hold egy darabkájáról lehet szó

Fotó: Unsplash

A tanulmány egyik szerzője, a pekingi Csinghua Egyetem bolygókutatója, Bin Cseng elmondta: kollégáival először arra próbáltak rájönni, hogy mekkora objektum becsapódása okozhatta a Kamoʻoalewa leválását a Hold felszínéről. Becsléseik szerint a kérdéses objektum kb. 10-20 kilométeres krátert hagyhatott maga után – a Giordano Bruno átmérője 22 kilométer, így szóba jöhetett.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Így születhetett a Plutón található szívalakú képződmény

A Holdon azonban több ezer hasonló méretű bemélyedés található, így tovább kellett szűkíteni a kört. A legtöbb kráter nagyon ősi, sokmillió éves, így fiatalabb opciók után keresgéltek a tudósok. Minden szempontot figyelembe véve végül a Giordano Bruno-krátert jelölték meg a Kamoʻoalewa legvalószínűbb eredetének.

2025-ben egy kínai misszió indul a Kamoʻoalewára, melynek célja, hogy mintákat gyűjtsön a titokzatos aszteroida felszínéről. A tervek szerint ezeket majd összevetik a Giordano Bruno-kráter területéről hozott mintákkal, így néhány éven belül kiderül, hogy igazuk van-e a tanulmányt jegyző tudósoknak.