hold és föld

Becsapódás és lávatánc: videón nézhetjük meg hogy alakulhatott ki a Hold

A tudósok még nem teljesen biztosak abban, hogyan alakult ki a Hold évmilliárdokkal ezelőtt – évtizedek óta próbálják megfejteni. De a szimulációk és a technológia segítségével egyre közelebb jutunk a megoldáshoz.

A Hold keletkezését magyarázó egyik legnépszerűbb hipotézis szerint az objektum azután keletkezett, hogy egy Mars méretű, Theia nevű bolygó mintegy 4,5 milliárd évvel ezelőtt összeütközött a Földdel. Az így keletkezett törmelékfelhő aztán hónapok vagy évek alatt összeolvadt, és kialakította a Holdat, ahogyan ma ismerjük, bár az ütközés részletei továbbra is rejtélyesek.

A kirakós egyik legárulkodóbb része, hogy az Apollo-küldetések során az űrhajósok által visszahozott minták nagyon hasonlítottak a földi kőzetek összetételére.

A Durhami Egyetem kutatóinak lenyűgöző új szimulációja most egy egészen más elméletet vet fel: a Hold sokkal rövidebb idő alatt – órák, nem pedig hónapok vagy évek alatt – alakulhatott ki a Föld és a Theia ütközése után.

A kutatócsoport a legmodernebb szuperszámítógépek segítségével több száz különböző ütközést szimulált két ütköző test között. Az így készült videó egy lenyűgöző animáció két lebegő objektumról, amelyek „lávaköpködő táncba" keveredtek.

A Hold tehát lehetséges, hogy sokkal rövidebb idő alatt alakult ki. Ennek oka pedig az, hogy az ütközésből származó anyagból kevesebb volt olvadt állapotban, mint azt korábban gondolták. Sokkal több földi anyagból állhat, különösen, ami a külső rétegeket illeti, aminek van értelme, tekintve, hogy mit tudunk az összetételük hasonlóságáról.

Az elmélet azt is feltételezi, hogy a Holdnak csak részben olvadt magja lehet, ami magyarázatot ad szokatlanul vékony kérgére, és arra, hogy miért ferde a pályája.

Úgy vágtunk bele ebbe a projektbe, hogy nem tudtuk pontosan, milyen eredményei lesznek ezeknek a nagy felbontású szimulációknak

– mondta Jacob Kegerreis, a NASA Ames Kutatóközpontjának posztdoktori kutatója, a tanulmány vezető szerzője egy nyilatkozatban.

Ez pedig egy izgalmas új fejezet abban a törekvésünkben, hogy megértsük, honnan származik a Föld legközelebbi szomszédja.

Minél többet tudunk meg arról, hogyan jött létre a Hold, annál többet fedezünk fel saját Földünk evolúciójáról

– nyilatkozta Vincent Eke, a Durhami Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője a NASA közleményében.

(Futurism)