Plútó
Fotó: Unsplash

Így születhetett a Plutón található szívalakú képződmény

A Pluto felszínén egy hatalmas, szívalakú képződmény is található. Eddig a sötétben tapogatóztak a tudósok az alakzat létrejötte kapcsán, egy friss tanulmány azonban megfejthette a „Pluto szívének” rejtélyét.

A Plutóról készült fényképek és grafikák többségén észrevehetünk egy világos árnyalatú, szívalakú képződményt, amely a törpebolygó egyenlítőjénél található. A területet Tombaugh-régiónak is hívják Clyde Tombaugh, a Pluto felfedezője után. Emlékeztetőül: a Plutót sokáig a Naprendszer kilencedik bolygójaként tartották számon, 2006-ban azonban törpebolygóvá „fokozták le” az égitestet.

A tudósok mindeddig nem tudtak kielégítő magyarázattal szolgálni az 1600 kilométer széles képződmény létrejöttére, egy új tanulmány azonban talán megfejthette a rejtélyt

– írja a ScienceAlert.

Ez is érdekelhet: A Plutótól háromszor messzebb lévő kisbolygóra bukkantak a Naprendszerben

A Berni Egyetem és az Arizonai Egyetem kutatói számítógépes szimulációkkal próbálták rekonstruálni, hogy milyen behatás okozhatott ilyen típusú elváltozást a Pluto felszínén.

A tudósok elsősorban a Tombaugh-régió nyugati felére, az úgynevezett Szputnyik-síkságra koncentráltak. Ez a terület kb. 4 kilométerrel mélyebben fekszik a szívforma keleti kamrájához képest, felületét pedig nitrogénjég borítja – a Pluto felszínének többi részén ezzel szemben a metánjég a jellemző.

A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy ezek az eltérések egy nagy becsapódás következtében alakultak ki, a komputerszimulációk pedig megerősítették őket ebben a feltevésükben.

A számítógép által legvalószínűbbnek vélt forgatókönyv szerint egy kb. 640 kilométer átmérőjű, részben sziklás objektum becsapódása alakította ki a mélyedést.

A Tombaugh-régió alakja igencsak eltér a más égitesteken megszokott becsapódási kráterektől. A kutatók szerint ez annak köszönhető, hogy a Pluto alacsony hőmérséklete miatt kevésbé olvadt meg az az objektum, amely eltalálta a kisbolygót. Ezenkívül a becsapódási szög is szerepet játszott.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Lenyűgöző fotót tett közzé a NASA a 93 éve felfedezett Plútóról

A tanulmány egy további érdekességre is felhívja a figyelmet: a szimulációk szerint kevéssé valószínű. hogy a Pluto mély felszín alatti óceánnal rendelkezik, ahogy azt eddig feltételezték a tudósok.

A kutatócsoport tovább tanulmányozza a Pluto, valamint a Kuiper-öv egyéb égitestjeinek kialakulását. Mindeközben a NASA New Horizons nevű űrszondája is vizsgálja a kisbolygóövet.