világűr, galaxis
Photo by Shot by Cerqueira on Unsplash

Már csak egy helyen bujkálhat a Naprendszer kilencedik bolygója

A csillagászok régóta tudni vélik, hogy van egy kilencedik bolygó is a Naprendszerben. Most közelebb kerültek e titokzatos égitest megtaláláshoz, mint valaha.

1846, azaz a Neptunusz felfedezése óta tartja magát az a feltételezés a tudományos világban, hogy a Naprendszer eddig ismert nyolc bolygóján (Merkúr, Vénusz, Föld, Mars, Jupiter, Szaturnusz, Uránusz, Neptunusz) kívül létezik egy kilencedik, mindeddig fel nem fedezett bolygó is.

Egy nemrég megjelentetett tanulmány minden eddiginél közelebb került a titokzatos égitest megtalálásához, írja a ScienceAlert.

A feltételezések szerint a szóban forgó kilencedik bolygó jóval a Plútó pályáján túl keresendő. Érdekesség, hogy sokáig utóbbi égitest számított a Naprendszer kilencedik bolygójának, mígnem 2006-ban törpebolygóvá minősítették át.

Ez is érdekelhet: Tényleg egy ősi bolygó maradványai rejtőznek a lábunk alatt?

Az említett tanulmány célja az volt, hogy szűkítse a területet, ahol a rejtélyes égitest keresendő. A Hawaiin található Pan-STARRS teleszkóprendszer adatainak segítségével minden eddiginél nagyobb területet fésültek át a kutatók – a lehetséges előfordulási helyek 78%-át sikerült ily módon kizárniuk.

A tanulmány szerzőinek a feltételezett bolygó paramétereiről is sikerült megállapításokat tenniük:

számításaik szerint az égitest 500 csillagászatiegység-távolságra van a Naptól, tömege pedig 6,6-szor nagyobb, mint a Földé.

Dr. Mike Brown, a California Institute of Technology csillagásza, a tanulmány egyik szerzője a Universe Todaynek elmondta, bár szerették volna megtalálni a kilencedik bolygót, erre még várniuk kell.

Brown mindazonáltal optimista: szerinte a közeljövőben Chilében útjára induló, tíz évig tartó égboltfelmérő program, a Legacy Survey of Space and Time (LSST) jó eséllyel fog a titokzatos égitest nyomára bukkanni.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Ez a sors vár a Földre, amikor a Napból vörös óriás válik

Hogy miért lenne fontos ez? Nos, a Naprendszer számos anomáliával bír, melyeket csak egy kilencedik bolygó létezése magyarázhat. Ha a kutatók megtalálják azt, az ahhoz lenne hasonló, mint amikor az utolsó puzzle-darab is a helyére kerül.

Néhány éven belül eldől, sikerül-e nekik.