Egy friss tanulmány szerint, ha valaki a vezetést megelőző este öt óránál kevesebbet aludt, ugyanolyan valószínűséggel szenvedhet balesetet, mintha alkoholt fogyasztott volna.
Az elmúlt évtizedekben az alkohol okozta balesetek száma jelentősen lecsökkent, míg a fáradtság által előidézett balesetek száma nem változott jelentősen. A jelenség miatt ausztrál kutatók elvégeztek egy kutatást, hogy kiderítsék, az alkoholhoz hasonló stratégiát követve csökkenthető-e a fáradtsággal összefüggő balesetek száma az ausztrál utakon.
A fő kérdés az volt, hogy létezik-e egy olyan fáradtsági pont, amelynél már nem biztonságos egy személyt a kormány mögé engedni.
A kutatók emiatt kiértékelték a különböző laboratóriumi és terepvizsgálatokból származó tudományos bizonyítékokat, amelyek azt vizsgálták, hogy mennyi előzetes alvásra van szükség a biztonságos vezetéshez.
Végül 61 tanulmányt tekintettek át, és arra a megállapításra jutottak, hogy az előző 24 órában 4-5 óránál kevesebb alvás körülbelül kétszeresére növeli a közúti baleset kockázatát. Ugyanez a baleseti kockázat akkor is fennáll, amikor a járművezetők véralkohol-koncentrációja 0,05 százalék.
Shutterstock
Az is kiderült, hogy a járművezető által okozott baleseti kockázat annál magasabb, minél kevesebbet aludt: egyes tanulmányok szerint, ha egy sofőr az előző éjszaka 0 és 4 órát töltött alvással, akár 15-ször nagyobb eséllyel szenvedhet balesetet.
A tanulmány felvetette, hogy az alkoholhoz hasonlóan az alvásidőt is szabályozni lehetne, de a kérdés jóval összetettebb szerintük: míg az alkoholfogyasztás többnyire választható tevékenység, az alvásidő már korántsem – egy friss szülő vagy egy váltott műszakban dolgozó embernek nincs sok választása. A kutatók szerint éppen ezért jelentős társadalmi támogatottságra lenne szükség ahhoz, hogy egy alváshiánnyal kapcsolatos törvényt valaha bevezessenek, írják a The Conversation cikkében.
Ez is érdekelhet: Ezért lehetséges, hogy vannak, akik napi 4 óra alvással is képesek fittek maradni
De még ha ez a támogatás meg is lenne, a másik kérdés, hogy egy ilyen törvényt hogyan lehetne végrehajtani, hiszen jelenleg nincs mód a fáradtság közúti ellenőrzésére – nincs olyan légzés- vagy vérvizsgálat, amely megállapítaná, hogy mennyit aludtunk, vagy mennyire vagyunk az alváshiány befolyása alatt. .
A fáradt vezetés szabályozása egyébként nem új ötlet: New Jerseyben például a „Maggie's Law" jogszabály azt mondja, hogy a járművezetők jogilag „károsodottnak" minősülnek, ha az előző 24 órában nulla órát aludtak.
A törvényt még 2003-ban vezettek be, miután egy fáradt sofőr megölt egy egyetemi hallgatót, de sokan ezt is megengedőnek tartják: a kritikák szerint nem csak a szó szerint kialvatlan sofőrökre kéne kiterjeszteni, hanem azokra is, akik csak pár órát aludtak.
Mivel kicsi az esélye, hogy a közeljövőben elterjedjen egy hasonló törvény, a kutatók azt javasolják, hogy minden sofőr figyeljen az előző 24 órában eltöltött alvásmennyiségére: ha valaki 5 óránál kevesebbet aludt, valószínűleg nem szabadna vezetnie.