„Meggyógyított ez a szerep”
Maria Callas életét – vagy legalábbis annak egy szeletét – mutatja be Pablo Larraín legújabb rendezése, a Maria, amelynek Angelina Jolie a főszereplője. A színésznő elmondása szerint hónapokat készült a szerepre és élete legnehezebb feladata volt a világhírű operaénekes megformálása, amiért sokak szerint szinte már most biztos, hogy a második Oscar-díját is bezsebeli majd.
Egy olyan ember bőrébe bújni, akit mindennél jobban tisztelsz, akiért te magad is rajongsz, borzasztó nehéz feladat. Soha ilyen intenzív munkában nem volt részem, és azt hiszem, ez a szerep engem mint embert is megváltoztatott. Bizonyos értelemben meggyógyított
– idézi Jolie-t a Deadline, aki szerint Callas a nagyközönség előtt egy teljesen félreértett karakter volt.
Ez is érdekelhet! 55 éves lett Catherine Zeta-Jones – 4 kihagyhatatlan film az Oscar-díjas színésznőtől
Félt, rettegett, hogy csalódást okoz. Tele volt bizonytalansággal, tele volt kétségekkel a saját tehetségét illetően. De amikor a függöny felgördült és ott állt a közönség előtt, ebből semmit nem lehetett érezni. A háttérben szenvedett, de az énekléssel ő is gyógyította magát.
Az operaénekesnő születése
Maria Kalogeropoulos 1923. december 2-án született New Yorkban, görög és amerikai szülők gyermekeként. Miután a kislány szülei elváltak, Maria anyjával és testvérével együtt visszaköltözött Görögországba, ahol elkezdte énekesi tanulmányait. Az országban ekkor két nagy zenei iskola, az Athéni Konzervatórium és a Nemzeti Konzervatórium létezett: előbbibe azonban fiatal kora miatt nem vették fel.
Callasnak végül hazudnia kellett az életkoráról annak érdekében, hogy a Nemzeti Konzervatóriumba felvegyék.
A hírek szerint Callas tehetsége hamar megmutatkozott, ahogy az is, hogy a hangterjedelme – a kora miatt – nem volt elég ahhoz, hogy komolyabb szerepeket kapjon. Épp ezért az operaénekesnek már nagyon fiatalon meg kellett tanulnia, hogy a hangja mellett az arcával, a kézmozdulataival, a drámai kifejezőeszközökkel is játszania kell ahhoz, hogy tökéletes alakítást nyújtson.
Sokak szerint később ez tette Callast egyedülállóvá:
nemcsak a hangjával, hanem az egész lényével beterítette a színpadot, és olyan hatást keltett, mint aki minden elénekelt sorba bele is hal egy kicsit.
Ezt is olvasd el! Olaszországért még a börtönt is vállalta – 90 éves lett Sophia Loren
Callas tehetséges és hiányosságai már korán megmutatkoztak
Fotó: Getty Images
Az operaénekesnő később azonban úgy nyilatkozott, hogy már gyerekként is szerepeket kellett játszania, ami aztán egész életére rányomta a bélyegét.
Nem lehettem gyerek, nem játszhattam a többiekkel, ahogy minden normális korombeli tette. Énekelnem kellett, felnőtt szerepeket eljátszanom, elvették a gyerekkorom
– idézi Callast a Classic FM nevű portál.
Nem bírta elviselni, ha nem ő volt a legjobb
Az énekesnő mindig is molettnek számított, ezért nehezen lehetett nekiadni az operairodalom legnagyobb szerepeit. Ezt Callas is jól tudta, de nem törődött bele abba, hogy ne ő legyen a legismertebb énekesnő a világon. Emiatt kilencvenkét kilóról hatvanötre fogyott le pár hónap leforgása alatt, a haját szőkére festette, a hangját pedig – minthogy a szakértők szerint még mindig nem volt tökéletes – továbbra is állandóan fejlesztette. A változás pedig meghozta a várt eredményt:
Callas 1954 és 1959 között uralta a világ legismertebb operájának, a milánói Scalának a színpadát.
De már ekkor felreppentek azok a pletykák, miszerint az énekesnő minden sikert a magáénak akart. Akkoriban ugyanis a Scala másik vezető szopránja, Renata Tebaldi volt, akivel állandóan versengtek. Végül, Tebaldi elhagyta a milánói operát, amit egyébként Callas elviselhetetlen stílusával, felsőbbrendű kijelentéseivel és bosszantó allűrjeivel magyarázott.
A világ Callas lábai előtt hevert miután meghódította az olasz várost. Sorra kapta a felkéréseket Amerikából, ahol aztán a Metropolitan operaház egyik állandó sztárja is lett. Csakhogy – és ezt részben magának köszönhette – egyre több botrány ütötte fel a fejét körülötte.
Botrány botrány hátán
Callas magánéletében hamar egyre több botrányos esemény történt
Fotó: Getty Images
Az egyik ilyen eset az volt, amikor 1957-ben két vendégelőadásra meghívták Görögországba. Callas ugyan igent mondott, de 9000 dolláros díjat kért, ami annyira soknak tűnt, hogy még a görög parlamentben is szóba került, hogy megengedheti-e magának az ország ennek kifizetését. Ráadásul, miután rábólintottak az összegre, Callas a két előadás közül az egyiket egészségügyi okokra hivatkozva le is mondta.
Hasonló eset történt, amikor egy újévi koncerten kellett volna fellépnie az olasz államelnök előtt, ám a rekedtségére hivatkozva ezt az előadást is szerette volna lemondani. Végül fellépett, de csak az első felvonásig bírta, és mivel helyettese nem volt, így félbeszakadt az előadás.
Callas pedig végérvényesen elindult azon az úton, ahol egyre több hír szólt az elviselhetetlen természetéről, mintsem elképesztő tehetségéről.
„A díva haldoklik”
Callas magánéletében is fontos változások történtek az 50-es évek végén: elvált első férjétől és összejött Arisztotélisz Onászisszal, az akkori leggazdagabb görög iparmágnással. A hatvanas évek elején nem is énekelt az egyre súlyosbodó egészségi állapota miatt: folyamatosan gyengeségre panaszkodott, arcüreggyulladásban szenvedett és rengeteget fogyott.
1962-ben aztán fellépett Londonban, de annyira rosszul sikerült az előadás, hogy a korabeli angol sajtó már azt írta, hogy „a díva haldoklik”.
Callas ezután már szinte csak lemezfelvételeket vállalt és azok közül is azokat, amik könnyebben énekelhető, dallamosabb operák voltak. A díva, aki előtt az egész világ leborult az utolsó éveit Párizsban töltötte, szinte teljes magányban. A hozzá közel álló férfiak mind meghaltak, ő pedig – állítólag a hiúsága miatt – már az utcára sem volt hajlandó kilépni.
Callas 1977. szeptember 16-án, délután fél kettőkor halt meg, a halál okai azonban a mai napig rengeteg kérdést vetnek fel. A hivatalos iratok szerint szívroham végzett vele, mások szerint azonban túl sok gyógyszert vett be és öngyilkosságot követett el.