Az Euronews cikke szerint semmi jóra, és nagy esély van rá, hogy a tavaly nyáron tapasztalt problémák 2023-ra is megmaradnak.
De miért volt kaotikus 2022 a légi közlekedésben?
Miután 2022-ben megszűntek az utazási korlátozások, az utasok lényegében elárasztották a repülőtereket, hogy két év után újra nyaraljanak. Az ágazat azonban nem volt felkészülve az utazások ilyen mértékű fellendülésére, ami miatt a repülőterek és a légitársaságok túlterheltek voltak.
Az európai légiforgalmi irányító szervezet, az Eurocontrol szerint tavaly nyáron az összes európai járat fele késett, és naponta közel 2000 járatot töröltek. Ugyan egyes repülőterek és légitársaságok jobban megbirkóztak a problémával, de a legtöbb utas valamilyen fennakadással garantáltan szembesült az európai utaknál.
Ez is érdekelhet: Itt vannak a legrosszabb légitársaságok, a legtöbben repültünk már velük
A svédországi Stockholm Arlanda repülőtér sem volt a topon tavaly
Shutterstock
Pedig 2022 eleje ígéretesen indult, de a főszezon kezdetével gyorsan káoszba fulladt minden: júliusban az Eurocontrol szerint az időben induló járatok száma 50 százalék alá esett, majd a nyár nagy részében ez a szám 50 és 60 százalék között mozgott.
A káosz fő oka a személyzethiány volt, mivel a légi közlekedésben dolgozókat a járvány idején elbocsátották, pótolni viszont nem pótolták őket. Emiatt hosszú sorok kígyóztak a biztonsági ellenőrzéseknél, az utasfelvételnél és az útlevél-ellenőrzésnél, miközben a poggyászok felhalmozódtak, és sok esetben el is kavarodtak.
Az iparág ugyan azt állítja, hogy felkészült az idei nyárra, de ez közel sem garantált, hiszen várhatóan az utasok száma csak növekedni fog a tavalyi számokhoz képest is.
Mi lesz 2023-ban?
Az Eurocontrol közel sem ennyire bizakodó: szerintük a 2019-es számokat megközelítő forgalmi szintet nem fogja zökkenőmentesen kezelni az amúgy is problémákkal küzdő iparág. A légiforgalmi irányító szervezet szerint 2023 „óriási kihívást jelentő" évnek ígérkezik, és nagy erőfeszítéseket igényel majd a kereslet kielégítése és a késések csökkentése.
Ezt a véleményt egyébként Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary is megerősítette az év elején. Egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy az ágazatnak „minden eszközt be kell vetnie" a nyáron felmerülő problémák sora ellen, de O'Leary szerint az idei nyarat ismét a késések és a járattörlések fogják jellemezni.
A repülőterek olyan intézkedésekkel próbálnak fellépni a létszámhiány ellen, mint például az utasforgalmi korlátozások – a korlátozásoktól azt remélik, hogy csökkenni fognak a hosszú sorok a repülőtereken.
A világ egyik legforgalmasabb reptere, az amszterdami Schiphol például már bevezette a korlátozásokat, amit idén áprilisra és májusra, a reggeli csúcsidőszakra is meghosszabbítottak. Reggel 6 és délután 1 óra között a légitársaságoknak öt százalékkal kevesebb ülőhelyet lehet eladniuk, ami naponta körülbelül 5000-rel kevesebb utast jelent
John Holland-Kay, a londoni Heathrow repülőtér vezérigazgatója pedig arra számít, hogy a nyáron néhány napon már nagyobb lesz a forgalom, mint 2019-ben. Szerinte azonban megoldódott a munkaerőhiány, ezért zökkenőmentes lesz a légi közlekedés a szezonra.
A Schiphol repülőtér 2022-es éve egy képen
Shutterstock
És még itt vannak a sztrájkok is
De ha az eddigi bizonytalanság nem lenne elég: idén a francia légiforgalmi irányítás (ATC) sztrájkjai is káoszba taszíthatják a légi közlekedést. Már a február 15-i munkabeszüntetés több száz járat törléséhez vezetett, és további járatokat kellett késleltetni.
O'Leary ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy a további munkabeszüntetések a teljes leállást is okozhatják, ha a franciáknál a nyugdíjakkal kapcsolatos jelenlegi vita a nyáron is folytatódni fog.
A légiforgalmi irányítók sztrájkjai ugyanis nemcsak a franciaországi járatokra vannak hatással, hanem minden olyan útvonalra, amely a francia légtérben halad át, ami rengeteg útvonalat érint Európa-szerte.
Ráadásul nem csak a francia sztrájkokkal kell készülni, hiszen Európa-szerte a repülőterek és a légitársaságok alkalmazottai sztrájkkal fenyegetnek az alacsony bérek és a rossz munkakörülmények miatt. Az pedig kifejezetten gyakori, hogy ezeket a sztrájkokat szándékosan legnépszerűbb utazási időszakokra szervezik.