léghajó
Európa egyik legnagyobb légitársasága, a spanyol Air Nostrum 10 hibrid léghajóból álló flottát rendelt a Hybrid Air Vehicles (HAV) nevű brit cégtől, amelynek üzemeltetése a tervek szerint 2026-ban kezdődik.

Ez azért is jelentős hír, mert radikálisan megnöveli a működő léghajók számát:

ma a becslések szerint mindössze 25 léghajó maradt a világon – ebből is jóval kevesebb merev léghajó.

HAV

A HAV Airlander 10 nevű léghajóiról egyébként már mi is beszámoltunk tavaly.

Az eredetileg 2016-ban bejelentett Airlander 10 egy 100 személyes héliumos léghajó lesz, az alapmodell négy dízelmotorral működik majd, és a HAV szerint 75%-kal csökkenti a légi közlekedés károsanyag-kibocsátását.

Lesznek elektromos meghajtású hibrid modellek is, amelyek 90%-kal csökkenthetik a repülésből származó kibocsátást - bár az elektromos hajtóművek várhatóan 2025-ig biztosan nem készülnek el.

Valószínűleg az első repülők még belső égésű motorok mellett héliummal emelkednek majd fel (szemben a régi léghajókkal, amelyek gyúlékony hidrogénnel), de 2030-ig a motorok már teljesen elektromos meghajtásúak lesznek.

A HAV azt tervezi, hogy még az idén megkezdi a léghajók gyártását az angliai Yorkshire-ben. Az Airlander 10 maximális hatótávolsága a mostani beszámolók szerint nagyjából 7400 km lesz, ráadásul öt napig is bír majd repülni akár 6 km magasan. Ugyan nem nagy sebességgel: az Airlander 10 körülbelül 128 kilométer per órával fog cirkálni.

HAV

A lassú tempója miatt várhatóan inkább kisebb, belföldi távolságokra fogják használni. Az ökológiai előnyök mellett a léghajók a hagyományos repülőtéri infrastruktúra nélkül is működhetnek: többféle felületről, többek között vízpartokról, mezőkről és kihasználatlan repülőterekről is le- és felszállhatnak majd.

HAV

Az Air Nostrum volt az első légitársaság, amely berendelte az Airlander 10-et, és a tervek szerint 2026-ban kezdi majd meg a regionális útvonalait Spanyolország felett.


A figyelmetekbe ajánljuk