üstökös, űr

Illusztráció

Új üstököst fedeztek fel, hamarosan szabad szemmel is megnézhetjük!

A C/2023 P1, vagy más néven Nishimura-üstököst hamarosan akár szabad szemmel is láthatjuk.

Az új üstökösre Hideo Nishimura, a 72 éves japán üstökös- és nóvafelfedező amatőr csillagász bukkant rá egy Kakegawa város melletti teaültetvényen. Nishimura egy speciális fényképezőgép segítségével augusztus 12-én egy ködpamacsot rögzített az Ikrek csillagképben.

A férfi felfedezése tökéletes példája annak, hogy amatőrcsillagászok is képesek fontos égitesteket észlelni. A speciális szerkezettel egyébként már 2021-ben is talált egy kométát Nishimura.

Mivel az üstökös 11 magnitúdós fényességével igencsak világosnak számít, számos más amatőrcsillagász is megerősítette a 72 éves férfi észrevételét. A sok megfigyelésnek köszönhetően elég gyorsan sikerült meghatározni az üstökös pályáját, a Japán Nemzeti Obszervatórium pedig alátámasztotta létezését.

Kiderült, erről az üstökösről eddig nem volt tudomásuk a csillagászoknak, így az új felfedezés a C/2023 P1 (Nishimura) hivatalos nevet kapta.

A sok megfigyelésből arra lehet következtetni, hogy a kométa 2023. szeptember 18-án lesz napközelben. Ezt követően visszatér a Nap mellé, majd a déli égen fog látszani, így Magyarországról ekkor már nem nem lesz látható. Ám a csillagaszat.hu szerint érdemes lehet egy héttel napközelsége előtt, szeptember 10-e környékén megcsodálni, mert ekkor ugyan halványabb, de könnyebben észlelhető lesz az égitest.

Olvass erről is! Földbe csapódott az 5 milliárd éves Halley-üstökös egy darabja

Az is biztos, hogy a Nishimura-üstökös a Naprendszerhez tartozik, azaz nem intersztelláris. A kométa pályasíkja 129,1 fokos szöget zár be a földpálya síkjával, tehát a keringési iránya a Föld keringési irányával ellentétes, retrográd.

Az üstökösről igazán sötét, fényszennyezéstől mentes helyről is készítettek képeket, ezeken pedig az látszik, hogy egy halvány csóva kíséri. A gázkómája a kétatomos szénmolekula (C2) miatt zöldes színű.

Ugyanakkor az új üstökösök esetében előfordul, hogy a napközelség felé közeledve a fényesség üteme csökken, netalántán szétesik az üstökös maga, emiatt pedig lehetséges, hogy csupán egy utolsó felvillanását látjuk. Így bizonytalan, hogy valóban részesedhetünk-e a szeptemberi varázsban, mindenesetre ez hamar ki fog derülni. A kométa szeptember 13-án lesz a legközelebb a Földhöz.

Szabad szemmel eleinte csak a hajnali, később viszont mind a hajnali, mind az esti szürkületben látható lesz az üstökös. Kis távcsövekkel augusztus végén – szeptember elején viszont még csak a hajnali órákban vehető ki.

Ez is tetszhet: Milyen messze kell lennünk, hogy túléljünk egy aszteroidabecsapódást?

A Nishimura-üstökösről már egy három perces informatív videó is készült, amit a 7EVEN, az űrrel és a tudománnyal foglalkozó csatorna tett közzé: