a Nap fényét elnyomó vulkáni hamu
Fotó: Shutterstock

Régészek szerint a Ragnarök egyszer már biztosan lezajlott Dániában

Kutatók egy 1500 évvel ezelőtti éghajlati katasztrófa nyomaira bukkantak, amely nagyon erősen kapcsolódik a skandináv mitológia egyik legfontosabb eleméhez, írja a Heritage Daily.

A Ragnarök a skandináv mitológia kulcsfontosságú eleme – a név egy kozmikus ciklust lezáró csatára utal, amelyet az Odin vezette istenek és a Lokit is soraikban tudó óriások vívnak majd meg. Az összecsapás eredménye egy hatalmas természeti katasztrófa, amelynek során minden és mindenki elpusztul, és egy új ciklus kezdődik.

A Journal of Archaeological Science Reports című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a Ragnarök-motívum valós éghajlati eseményekre vezethető vissza.

Az időszámításunk szerinti 6. század közepén két óriási vulkánkitörés is történt az amerikai kontinensen, amelyek nagy mennyiségű hamut és kén-dioxidot juttattak a sztratoszférába. Az eseményláncolat az északi féltekén viszonylag hirtelen drasztikus hőmérsékletcsökkenést okozott.

t\u00e9len kit\u00f6r\u0151 vulk\u00e1n (illusztr\u00e1ci\u00f3)

Illusztráció

Fotó: Shutterstock

A korszakról kínai leírások érhetőek el, ezek arról tanúskodnak, hogy akkoriban a Nap olyan sápadt, hideg fénnyel sütött, mint a Hold. Ennek következtében a haszonnövények nem teremtek rendesen, és a csillagok fénye több mint egy éven át rejtve maradt.

A dán Nemzeti Múzeum tudósai tölgyfák évgyűrűit tanulmányozták, és azt találták, hogy 539 és 541 között a fák növekedése jelentősen lelassult – ez minden bizonnyal alátámasztja a hirtelen lehűlés tényét.

A tanulmány szerzői szerint ez az időszak egybeesik a fellelt értéktárgyak megnövekedett számával, amelyeket lehet, hogy az akkori emberek szertartásos keretek között ajánlottak fel, mivel a lehűlést már a Ragnarök előjelének tekintették.