A Mars felszíne.

Illusztráció.

Perdöntő bizonyíték? Ez az új felfedezés alátámaszthatja a marsi életről szóló feltételezéseket

A NASA Curiosity marsjárójának nyolc évvel ezelőtti adatait vizsgálva a tudósok egy izgalmas új felfedezést tettek: a „teljes szerves szén", az élet egyik legfontosabb összetevője meglepően magas a rover által vizsgált marsi kőzetekben.

Bár a szerves szén származhatott nem élő forrásokból, például meteoritokból és vulkánokból, a felfedezés alátámaszthatja azt az elméletet, miszerint a Mars évmilliárdokkal ezelőtt hemzseghetett az élettől, és a légkör lehetővé tette a folyók és az óceánok jelenlétét.

A szerves szén vizsgálata egyike azon méréseknek [vagy indexeknek], amelyek segítenek megérteni, hogy mennyi anyag állt rendelkezésre alapanyagként a prebiotikus kémia és a biológia számára

– mondta Jennifer Stern, a NASA Goddard Űrrepülési Központjának munkatársa.

Nagyon úgy tűnik, hogy a vörös bolygó szén-dioxid szintje a Föld egyes – bár kietlen – részeihez volt hasonló.

Legalább 200-273 ppm szerves szenet találtunk. Ez összehasonlítható a mienkkel, sőt több, mint a Föld nagyon élettelen helyein, például a dél-amerikai Atacama-sivatag egyes részein található kőzetekben talált mennyiség

– tette hozzá Stern.

A Curiosity még 2014-ben használta a Sample Analysis at Mars (SAM) műszerét, amelynek belsejében magas hőmérsékleten sütötte a kőzetmintákat. A folyamat során a szén egy része CO2-vá alakult, ami lehetővé tette a Curiosity számára a szénizotóp-arányok mérését, így a tudósok betekintést nyerhettek az anyag eredeti forrásába.

A mintákat a Gale-kráter belsejében vették, egy olyan helyen, amelyről úgy vélik, hogy egy ősi marsi tó volt.

Ez ugyan egy lenyűgöző felfedezés, amely jelentős következményekkel járhat a vörös bolygón lévő ősi életről alkotott elképzeléseinkre nézve, de a kutatók szerint ez nem jelenti azt, hogy elébe kellene mennünk a dolgoknak.

Stern szerint a valószínűbb forgatókönyv még mindig az, hogy az összes szerves szén más, nem élő folyamatok eredménye:

Bár a szóban forgó megállapítás nem zárható ki teljesen, az izotópok sem igazán támasztják alá ennek a szénnek a biológiai eredetét, mivel a tartomány átfedésben van az igneikus (vulkanikus) szénnel és a meteoritikus szerves anyaggal, amelyek a legvalószínűbbek ennek a szerves szénnek a forrásaként.

Forrás: Futurism