mars az űrből

Szinte biztos, hogy élhető volt a marsi föld évmilliárdokkal ezelőtt

Régi kérdés: van élet a Marson? Volt-e valaha? Most egy tanulmány szerint a vörös bolygó egyik területén több mint valószínű, hogy több milliárd évvel ezelőtt otthont adhatott az életnek.

A Mars Reconnaissance Orbiter űrszonda által rögzített képek alapos tanulmányozása után a bolygókutatók agyagtartalmú üledékeket azonosítottak az északi Ladon-völgyekben, a déli Ladon-medencében és a Ladon-medence körüli délnyugati fennsíkokon – ezek mind a kiterjedt kráterekkel borított Margaritifer Terra nevű terület részei, írja a ScienceAlert.

Az agyag a víz hosszú távú jelenlétére utal, mivel semleges pH-jú körülmények között, minimális vízpárolgás mellett képződik. A kutatócsoport úgy véli, hogy a víz körülbelül 3,8 milliárd évvel ezelőtt áramlott a területen, egészen 2,5 milliárd évvel ezelőttig.

Emellett a színes, világos tónusú, rétegzett üledékek azt bizonyítják, hogy a Ladon-medencében és az északi Ladon-völgyben valószínűleg egy tó volt.

Bár a felfedezés nem feltétlen bizonyíték az életre – ehhez a Marson kellene ásatásokat végezni a kövületek után –, mégis olyan körülményekre utal, amelyek alkalmasak lehettek az élet fenntartására.

A kutatók úgy vélik, hogy a felfedezett agyagok eredetileg a Ladon-medence feletti magasabban fekvő területek körül képződtek, majd a vízcsatornák erodálták őket, és a Ladon-medencében és az északi Ladon-völgyben lévő tóba szállították őket.

A csapat szerint a legfrissebb vízáramlás a délnyugati Ladon-medence mentén lehetett. Az itteni lerakódások megegyeznek a Mars egy másik részével, az Eberswalde-deltával, amely a tanulmányban vizsgált régiótól délre található.

Azt lehet tudni, hogy a Marson jég van, de a folyékony víz után még mindig kutatnak a szakemberek. A mostani tanulmány alátámasztja azt az elképzelést, hogy jelentős áramló víz volt jelen régen a vörös bolygón.

Az, hogy a víz jelenléte mennyire volt átmeneti a Marson, döntő fontosságú annak kiderítése szempontjából, hogy valamikor fenn tudott-e maradni az élet. A kutatók által felfedezett agyagok és más kőzetek eloszlása összhangban van azzal, hogy a víz hosszabb ideig megmaradhatott a bolygón.

Mi több, az agyagok egyben tápanyagforrások is, és stabilizátorok a körülöttük lévő környezet számára. Ha vizet, tápanyagokat és stabil körülményeket teszünk össze, akkor az élőlények túlélési esélyei jelentősen megnőnek.