A Mars felszíne

A kutatók egy ideje biztosak abban, hogy a Mars a régmúltban sokkal barátságosabb volt, mint most: a vörös bolygónak kellemes klímája lehetett, felszínét folyók és tavak borították, légköre pedig szén-dioxidban gazdag volt. Egy friss tanulmány alapján viszont könnyen lehet, hogy a Mars még annál is hasonlóbb volt a Földhöz, mint azt eddig a tudósok feltételezték – írja az IFLScience.

Az eredmények a NASA Curiosity nevű marsjárójáról származnak, amely a Gale-krátert, egy feltételezett ősi tó helyét vizsgálja. A kutatók meglepő módon a vártnál sokkal magasabb mangán-oxid-szintről számoltak be az üledékes kőzetekben, ez pedig arra utal, hogy egy időben erős oxidáló környezet volt jelen a Marson.

A mangán-oxid nehezen képződik a Mars felszínén, ezért nem számítottunk arra, hogy ilyen magas koncentrációban találjuk majd meg a part menti üledékben

– nyilatkozta Patrick Gasda, a Los Alamos Nemzeti Laboratórium munkatársa és a tanulmány vezető szerzője.

A Földön az ilyen típusú lerakódások állandóan előfordulnak a légkörünkben lévő magas oxigénszint miatt, amit a fotoszintetikus életnek és az oxidációs reakciókat okozó mikrobáknak köszönhetünk.

Gasda kiemelte: továbbra sincs bizonyítékunk arra, hogy a Marson valaha is volt élet, és az oxigén előállításának mechanizmusa a bolygó ősi légkörében egyáltalán nem világos, így az, hogy a mangán-oxid hogyan keletkezhetett, igazán rejtélyes.

A tudósok szerint az eredmények alapján elképzelhető, hogy a Mars légköre egykor sokkal több oxigént tartalmazott, mint eddig hitték.

További hasonlóság a Földdel, hogy a Marson nemrégiben egy aktív vulkánt is felfedeztek. A vulkán a Tharsis nevű régióban található, és kifejezetten erodált – ez az erózió lehet az oka annak, hogy bár 1971 óta sokszor lefényképezték, eddig senki sem vette észre.

A tudósok úgy vélik, hogy a 450 kilométer széles, Noctis nevű vulkán már régóta aktív, és a hatalmas természeti képződmény alatt akár még gleccserjég is lehet.