Az Uránusz.
NASA/Unsplash
Az Uránusz. Sok holdja várhat még felfedezésre.

Óceánt talált az Uránusz egyik holdján a James Webb

A James Webb teleszkóp különös felfedezést tett az Uránusz egyik holdjával, az Ariellel kapcsolatban. A kutatások azt mutatják, hogy az égitestet szén-dioxidban gazdag jégréteg borítja, amiből a szakembere arra következtetnek, hogy a felszín alatt egy hatalmas óceán húzódik meg.

A Naptól távol eső bolygók vizsgálata és elemzése nem tartozik az űrkutatás legegyszerűbb területei közé, hiszen épp a csillagunktól lévő hatalmas távolság miatt nehéz feltérképezni, hogy pontosan milyen időjárási viszonyok is uralkodnak ezeken az égitesteken. A Live Science azonban most egy meglepő felfedezésről számol be, amit a James Webb által begyűjtött információknak köszönhetünk.

Ez is érdekelhet! A NASA mesterséges intelligencia segítségével tárgyalna az űrlényekkel

Abban eddig is egyetértés volt a tudósok között, hogy az Uránusz egyik holdját,

az Arielt szén-dioxidban gazdag, vastag jégréteg borítja, ám eddig nem tudhattuk, hogy mi is húzódik a felszín alatt.

Az Ariel a Naptól hússzor messzebb helyezkedik el, mint a Föld, épp ezért a kutatók sokáig úgy hitték, hogy a felszínen lévő szén-dioxidnak gázneművé kell válnia az égitesten.

Az Ur\u00e1nusz egyik holdja, az Ariel

Az Ariel felszínén található szén-dioxidra egy hatalmas óceán lehet a magyarázat

Csakhogy nem ez történik, amiből következik, hogy valamilyen folyamat során újra és újra nagy mennyiségű szén-dioxid termelődik az égitesten. Ennek a magyarázata az lehet, hogy

a vastag jégréteg alatt egy hatalmas óceán húzódik, ami folyamatosan újratermeli a szén-dioxidot.

A kutatók a James Webb által készített képekre alapozzák az elméletüket, hiszen a különböző molekulák és kémiai elemek más és más módon nyelik el a fényt, máshogy verik vissza azokat és ezek jól látszanak a teleszkóp által készített felvételeken is.

Ajánljuk figyelmedbe! Úgy tűnik, csillagászok felfedezték az ismert univerzum legidősebb galaxisát

A portál emlékeztet, hogy a szakemberek szerint valamennyi szén-dioxidnak mindenképpen ki is kell szöknie a légtérbe, ez valószínűleg a jégréteg repedésein keresztül történik, de azt sem lehet kizárni, hogy különböző vulkáni működések lökik ki a kémiai elemet.

További vizsgálatokra, modellezésekre és számításokra van szükség ahhoz, hogy biztosan kijelenthessük azt, hogy az Ariel felszínén egy óceán található, de eddig ez a legvalószínűbb feltételezés

– idézi a portál Richard Cartwright kutatót.