Fekete lyuk.
Shutterstock

A fekete lyukak gravitációs erejének a csillagok sem tudnak ellenállni

Elképesztő felvétel: így tépik darabokra a csillagokat a fekete lyukak

A csillagászat rengeteg érdekfeszítő űrben lévő jelenséget vizsgál, de talán egyikük sem annyira érdekes, mint a fekete lyukak, amelyekről még ma is csak nagyon keveset tudunk. Egy szimuláció segítségével azonban most megfigyelhettük, mekkora erővel rendelkeznek valójában.

A Mentalfloss számol be arról a tanulmányról, amely nemrégiben az Astrophysical Journal Letters nevű folyóiratban jelent meg. A kutatás azt vizsgálta, mi történik valójában akkor, amikor egy fekete lyuk széttép egy csillagot.

A fekete lyukak gyakorlatilag olyan pontjai a téridőnek, ahonnan az elképzelhetetlen nagy gravitációs erő miatt semmi nem képes távozni – tehát még a fény sem. Nehéz elképzelni, de ezek a jelenségek valójában annyira erősek, hogy még egy Naphoz hasonló csillagot is képesek teljesen széttépni és magukba szippantani.

Ezt is olvasd el! Egy 20 millió év után feltámadt galaxisra bukkantak a csillagászok

A tanulmány készítői szerint az elmúlt 15 évben nagyjából 100 ilyen esetről tudunk, de hogy pontosan mi zajlik le ekkor a fekete lyuk és a csillag között, eddig ismeretlen volt. Most azonban kiderült, hogy

a szupermasszív fekete lyukak által elnyelt csillagok látható fényt, míg más objektumok csak röntgensugarakat bocsájtanak ki magukból az elnyelés pillanatában.

A lyukhoz közel érő csillagok egy adott pillanatban árapály jelenséget tapasztalnak meg, ami jelzi számukra, hogy közel a vég. Ezt a NASA tudósai eseményhorizontnak nevezik: ez jelöli azt a pontot, ahonnan a csillagnak semmi esélye nincs elkerülni, hogy a fekete lyuk magába szippantsa.

Ez is érdekelhet! Ez lehetett az ősrobbanás előtt egy friss kutatás szerint

Amikor egy tárgy a fekete lyukhoz közeledik, addig nyúlik, amíg egy szál spagettihez nem hasonlít – Stephen Hawking épp ezért ezt jelenségetspagettizálásnak nevezi.