távoli galaxis
Fotó: Shutterstock

Egy 20 millió év után feltámadt galaxisra bukkantak a csillagászok

Egy nagyon különös „zombigalaxist” azonosítottak a Genovai Egyetem munkatársai a James Webb űrteleszkóp segítségével. A szóban forgó galaxis példátlanul hosszú idő, 20 millió év után éledt újjá, a felfedezés pedig segíthet az univerzum pontosabb megértésében, írja a New Scientist.

A friss felfedezésGuido Roberts-Borsani, a Genovai Egyetem munkatársának érdeme. Roberts-Borsani és kollégái a James Webb segítségével vizsgálták az A2744-YD4 nevű galaxist.

Láttunk már olyan galaxisokat, amelyek csillagkeletkezési rohamokon mennek át, és olyanokat is, amelyek többé nem hoznak létre csillagokat, de ez az első eset, amikor olyan galaxist láttunk, amelyik átmenetileg abbahagyta a csillagképzést, majd keresztülment egy megfiatalodási folyamaton

– mondta Roberts-Borsani.

A kutatók az A2744-YD4-ben fényes – tehát fiatalabb – és halványabb – vagyis idősebb – csillagok nyomait is felfedezték, amire korábban egyetlen galaxis esetében sem volt példa.

Mindez egyértelműen arra utal, hogy a galaxis 100 millió év aktivitás után körülbelül 20 millió évre abbahagyta a csillagtermelést, aztán újra életre kelt.

A jelenségre két magyarázat is létezik. Egyrészt előfordulhat, hogy a galaxis összeolvadt más galaxisokkal, ez pedig felpörgethette a csillagképződést. Másrészt a szupernóva-robbanások által elsodort, majd a galaxisba hosszú idő után visszatérő gázokkal is magyarázható az A2744-YD4 új élete.

A2744-YD4

Egy illusztráció az A2744-YD4 galaxisról

Fotó: ESO/M. Kornmesser

Ehhez hasonló felfedezésre korábban még nem volt példa, így az A2744-YD4 kulcsfontosságú lehet a távoli galaxisok működésének megértéséhez. Mivel a fiatalabb csillagok fénye gyakran túlragyogja az idősekét, könnyen lehet, hogy más galaxisokról készült felvételeken egész egyszerűen nem szerepelnek a régebben keletkezett csillagok akkor sem, ha valójában ott vannak. Emiatt a távoli galaxisok sokkal fiatalabbnak tűnnek, mint amilyenek a valóságban.

Persze egyetlen feltámadt galaxis esete nem fogja megváltoztatni az univerzumról alkotott képünket, de átfogóbb mintavétel esetén bizonyíthatóvá válnának ezek a feltételezések.