Felfedezték a legkisebb csillagot – alig nagyobb a Földnél
Shutterstock
A csillagok megszámlálása

Felfedezték a legkisebb csillagot – alig nagyobb a Földnél

Hihetetlen felfedezést tettek a csillagászok, ráadásul rögtön kettőt is…

A csillagot és a bolygót az különbözteti meg egymástól, hogy előbbi rendelkezik nukleáris energiával, így maga termeli meg fényét és hőjét – szemben utóbbival, amely csak központi csillaga fényét veri vissza.

A csillagok jóval nagyobbak is a bolygóknál – kutatók azonban nemrég felfedeztek egyet, pontosabban kettőt, melyek alig nagyobbak a Földnél.

Hogy miért indokolt a többes szám? Azért, mert egy úgynevezett kettőscsillagról van szó.

Kettőscsillagnak azokat a csillagpárokat nevezzük, melyek közös tömégközéppont körül keringenek, azaz fizikai kapcsolatban állnak egymással.

Ez is érdekelhet: Először sikerült áramot közvetíteni a Földre egy műholdról

Egy ilyen objektumot fedeztek most fel tudósok, méghozzá a Földtől 2760 fényévnyi távolságra. A kettőscsillag a TMTS J0526 nevet kapta.

A kisebbik darab, a J0526B egyenesen a valaha felfedezett legkisebb csillag, „mindössze” 7-szer nagyobb a Földnél.

A Naprendszer több bolygója is méretesebb ennél: a Jupiter kb. 11-szer, a Szaturnusz pedig 9 és félszer nagyobb a Földnél. Mégsem mondható pehelysúlyúnak a J0526B: a Jupiter súlyának 350-szeresét nyomja az újonnan felfedezett csillag.

A Csillagok.

Guillaume Le Louarn/Unsplash

A J0526A ennél is nehezebb: több mint kétszer annyit nyom társánál. Esetében egy úgynevezett fehér törpéről van szó, egyszer ilyen lesz a mi Napunk is.

A két csillag egymáshoz viszonyított keringési ideje 20,5 perc – ez is rekord.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Káprázatos fotókat készített 19 spirálgalaxisról a James Webb

A felfedezés egyébként a kínai Csinghua Egyetem tudósait dicséri, a kutatók 2020 és 2023 között 27 millió csillagot néztek meg! Hogy valóban a valaha felfedezett legkisebb csillagról van szó a J0526B esetében, azt hawaii és kanári-szigeteki űrteleszkópok eredményei is megerősítették.

A Csinghua Egyetem csillagászai arra is felfigyeltek, hogy a nagyobb csillag gravitációs mezeje folyamatosan torzítja kisebb társát – a jelenség olyan érdekes, hogy a NASA Laser Interferometer Space Antennája (LISA) is közelebbről meg fogja vizsgálni.