exobolygó (illusztráció)

A NASA tudósai szerint ezért nem sikerült eddig kapcsolatba lépnünk idegen civilizációkkal

1950-ben Enrico Fermi felvetett egy egyszerű, mégis nehezen megválaszolható kérdést: vajon miért nem látjuk a galaxisban az idegen élet jeleit? A felvetés, amit ma Fermi-paradoxonként ismerünk, az eltelt évtizedekben rengeteg csillagászt és filozófust foglalkoztatott. Egy kutatócsoport most teljesen új megoldással állt elő, írja a Gizmodo.

A NASA kutatóinak a The Astrophysical Journal című folyóiratban közzétett megoldása meglehetősen egyszerű. A kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy amennyiben az univerzumban létezik intelligens idegen életforma, amely az energiát egy csillagból nyeri, valószínűleg nem bocsát ki annyi energiát, ami ahhoz szükséges, hogy észrevegyük.

Ebből az következik, hogy a civilizációk talán nem éreznek kényszert arra, hogy az egész galaxisban terjeszkedjenek, mert akkor is elérhetik a fenntartható népességi és energiafelhasználási szintet, ha nagyon magas életszínvonalat választanak

– mondta Ravi Kopparapu, a NASA Goddard Űrrepülési Központjának kutatója és a tanulmány vezető szerzője.

Terjeszkedhetnek a saját csillagrendszerükön belül, vagy akár a közeli csillagrendszereken belül is, de galaxisokon átívelő civilizációk nem létezhetnek.
exobolyg\u00f3 (illusztr\u00e1ci\u00f3)

Exobolygó (illusztráció)

Fotó: NASA Hubble Space Telescope/Unsplash

A tanulmányban a kutatók azt vizsgálták, hogy egy Föld-szerű exobolygón kimutathatók-e szilíciumalapú napelemek – egész pontosan azt tesztelték, hogy a Habitable Worlds Observatory képes-e észlelni a technológia jeleit harminc fényév távolságból.

A csapat arra jött rá, hogy még akkor is több száz órára lenne szükség egy ilyen felfedezéshez, ha az adott exobolygó felületének 23%-át napelemek borítanák.

Összehasonlításként: a Földön „mindössze” 9%-os lefedettség kellene ahhoz, hogy 30 milliárd ember nagyon magas színvonalon élhessen, így szinte elképzelhetetlen, hogy egy idegen civilizáció ennyi napelemet telepítsen, vagyis ha léteznek is lakott exobolygók, a helyiek egyszerűen nem használnak annyi energiát, amennyi szükséges lenne ahhoz, hogy megláthassuk őket.