Föld felé tartó aszteroida
Fotó: Shutterstock

Ennyi esélyünk lenne egy Föld felé tartó aszteroida elpusztítására a tudósok szerint

Ha egy Föld felé száguldó aszteroidát csak napokkal az esetleges becsapódása előtt észlelnénk, meg tudnánk állítani? Ezt a kérdést veti fel egy nemrégiben megjelent tanulmány.

Idén júliusban kevesebb mint 100 ezer kilométer távolságban haladt el a Föld mellett egy nagyjából 30-60 méter átmérőjű aszteroida. Veszélyt ugyan nem jelenetett bolygónkra, aggasztó azonban, hogy a tudósok csak két nappal az elhaladást követően jöttek rá a létezésére.

Ezt is olvasd el! Milyen messze kell lennünk, hogy túléljünk egy aszteroidabecsapódást?

Igaz, ez sem volt akkora, hogy a kihalásunkkal fenyegessen, de becsapódásásnak sugara elég lett volna, hogy milliók életét veszélyeztesse – írja a ScienceAlert cikke.

A tanulmány azonban már azt a kérdést fejtegette, hogy képesek vagyunk-e időben ellentámadást indítani, és hogy ez elég lenne-e ahhoz, hogy az aszteroidát ártalmatlan darabokra szedjük, amennyiben tényleg veszélybe kerülne a Föld.

Meglepő módon a válasz mindkét kérdésre igenlőnek tűnik. A jelenlegi kilövési technológiát figyelembe véve egy nap alatt fel tudna juttatni az emberiség egy védelmi rakétát, feltéve, hogy készenlétben tartunk egyet.

aszteroida

Fotó: Getty Images/QAI Publishing/Universal Images Group

Az aszteroida porrá zúzásához a tudósok mozgatható és robbanó hatású védő- és ütközőtrendszerek kombinációját javasolják. A rakéta az aszteroidához képest nagy relatív sebességgel bocsátana ki egy felhőnyi töltetet, amelyek a célba vett objektumot legfeljebb 10 méter átmérőjű darabokra zúznák szét.

Ezt is nézd meg! Videón, ahogy meteorit csapódik a Holdba

Tipikus sűrűséget és összetételt feltételezve szimulációk azt mutatják, hogy ez tehát hatékony módja lenne az aszteroida megsemmisítésének. Még ha a darabokra törés csak órákkal a Földbe való becsapódás előtt történne is, a keletkező törmelékfelhő csak korlátozott veszélyt jelentene ránk nézve.

Mindemellett ez a javaslat még mindig csak egy koncepció bizonyítása. Nincsenek rakétáink a kilövéshez, és nincs ütközőrendszerünk, amelyet hordozhatna. Ha holnap észlelnénk egy közelgő aszteroidát, nem tudnánk ellene tenni semmit. Megvan viszont a tudása az emberiségnek a szükséges technológia előteremtésére, a kérdés az, hogy megvan-e a kellő akarat is ennek megépítésére.