kávé
Shutterstock

A kávé összetevői kordában tarthatják az Alzheimer-kór gyilkos fehérjecsomóit

Egy új kutatás szerint a kávé összetevői védelmet nyújthatnak az Alzheimer-kórral is összefüggésbe hozható fehérjelerakódás ellen az agyban, derül ki egy laboratóriumi mintákon végzett új tanulmányból, amelynek eredményei izgalmas kezelési lehetőségeknek nyithat utat.

Ugyan az eredmények még mindig nem válaszolták meg, hogy pontosan hogyan alakul ki az Alzheimer-kór, ami miatt az agyban nagy mennyiségen halmozódik fel a béta-amiloid és tau nevű fehérje – normális mennyiségben ezek a fehérjék ártalmatlanok, de a kutatók szerint az elsődleges okozói az Alzheimer-kórnak.

Miután korábbi kutatások a kávét és a koffeint már összehozták a kognitív hanyatlás elleni védelemmel kapcsolatban, az olasz Veronai Egyetem csapata a kávékeverékek tau-fehérje csomókra gyakorolt hatására koncentrált.

A kutatók olyan technikát használtak, amellyel az anyagok atomi szinten elemezhetők, és megnézték az eszpresszó kulcsfontosságú kémiai összetevőit, majd a koffeint, trigonellint, genisteint és teobromint további laboratóriumi kísérletekben elemeztek..

Mint kiderült, a koffein, a genistein vagy a teljes eszpresszókivonat koncentrációjának növelésével a tau-fibrillumok (fehérjecsomók) egyre rövidebbek lettek, és kevésbé képeztek nagyobb csoportokat. Sőt: a kísérletek azt mutatták, hogy a ezek a megrövidült fibrillumok nem voltak mérgezőek a sejtekre, és nem működtek „magként", amelyből további csomósodás történhetett volna.

A koffein és az eszpresszókivonat kötődését az előre kialakult tau-fibrillumokhoz is kimutatták, ami arra utal, hogy kölcsönhatásba léphetnek a meglévő csomókkal, és megakadályozhatják az újak kialakulását, számol be az eredményekről a ScienceAlert.

Olvasd el ezt is! A kávé tényleg jó a szervezetednek – akárcsak az étcsoki, a vörösbor és a sör is

Rossz hír, hogy a kávékeverékek közvetlen alkalmazása a tau-fehérjékre már nem nagyon működik. Az ital először az emésztőrendszerünkben kerül feldolgozásra, és bár néhány hasonló vegyületről ismert, hogy átjut a „vér-agy gáton", mint például a koffein, a kimaradt vegyületek miatt nem lesz ugyanolyan a hatás.

A kutatók bíznak abban, hogy az eredményeknek köszönhetően a jövőben az Alzheimer-kór és más kognitív betegség is megelőzhető vagy kezelhető lesz.