anti alkohol illusztráció

Nem is gondolnád, mennyi minden megváltozhat a testedben!


Súlyveszteség?

Amikor az emberek fogyni szeretnének, az első lépés gyakran az, hogy kihagyják kedvenc cukros ételeiket, vagy egy kicsit többet járnak edzőterembe. Mivel azonban az alkohol grammonként 7 kalóriát szolgáltat, az iszogatás elkerülése segíthet a fogyásban. Ha pedig leginkább azokat az alkoholos koktélokat kedveled, amelyek sok cukrot is tartalmazhatnak (például piña colada), ezeknek az italoknak az elhagyása még látványosabb változásokkal járhat.

Az alkohol negatívan befolyásolhatja a jóllakottságérzetet, befolyásolhatja az alvás minőségét, fokozhatja az étvágyat és csökkentheti a mozgás iránti motivációt.

Ez is érdekelhet: Mi történik az agyadban, ha alkoholt iszol?

Rossz alvás

Bár az alkoholnak nyugtató hatása lehet, és úgy érezhetjük könnyebben elalszunk, az alvásra egyértelműen negatív hatással van. Egy 2021-ben a Public Health Nutrition című szaklapban megjelent tanulmány szerint a túlzott mennyiségű alkoholfogyasztás növeli a rossz alvásminőség kockázatát. Ugyanis rövid alvásidőt és horkolást eredményezhet.

Ennek egyik oka, hogy az alkohol csökkentheti a melatonin kiválasztását az agyban. A melatonin egy olyan hormon, amely kulcsfontosságú szerepet játszik az ember alvás-ébrenlét ciklusában, más néven a cirkadián ritmusban, a szekréciójának befolyásolása pedig pusztítást végezhet az ember azon képességében, hogy kiélvezze a minőségi alvásidőt.

Jobban támogathatod az immunrendszeredet

A C-vitamin-bevitel növelése, a kézmosás és a minőségi alvás mind-mind bevált módszerek, amelyek segítenek abban, hogy nagyobb eséllyel elkerüljük a megfázást és a kínzó influenza tüneteit. Kevésbé ismert azonban, hogy a túl sok alkoholfogyasztás nem tesz jót az immunrendszerünknek, és valójában csökkentheti annak ellenálló képességét.

Az International Journal of Molecular Sciences című folyóiratban 2021-ben közzétett adatok szerint az alkohol az immunrendszer elnyomásának számos módja mellett negatívan befolyásolhatja a bélmikrobióta egyensúlyát is. A rossz bélrendszeri egészség és a mikrobióta egyensúlyának felborulása végső soron gyengítheti annak egyik aspektusát, ahogyan a szervezetünk véd minket a betegségekkel szemben.

Hidratáció

Az alkoholfogyasztás köztudottan növeli a vizeletkibocsátást, így kevesebb folyadékot tartunk vissza.

Még a kis mennyiségű alkohol fogyasztása is átmeneti vízhajtó hatású lehet. Az alkohol hatására az antidiuretikus hormon (ADH) szintje csökken, és ennek következtében a vesék több vizeletet termelnek és kevesebb vizet tartanak vissza. Amikor abbahagyjuk az alkoholfogyasztást, az ADH szintje visszaáll a természetes állapotába, és a vesék megfelelő mennyiségű vizet ürítenek ki. A víz visszatartásával és a hidratáltság megőrzésével egész testünk jobban fogja érezni magát.

Csökkentheti a rák kockázatát

A rák kockázatát számos tényező növelheti, némelyikük teljesen rajtunk kívül áll, például a genetika. Azonban befolyásunk alatt álló tényezők közül, mint például az étrend és az életmódbeli döntések, illetve az alkoholfogyasztás nagymértékben befolyásolhatja a rák kialakulásának esélyét. Az Addiction című szaklapban 2017-ben közzétett epidemiológiai adatok azt mutatják, hogy a nagy mennyiségű alkoholfogyasztás növelheti a szájüregi, gége-, nyelőcső-, máj-, vastagbél-, végbél- és mellrák kialakulásának kockázatát.

A figyelmetekbe ajánljuk