A Galaxis.

Illusztráció.

Egy óriási alkoholmolekulát fedeztek fel a galaxisunk közepén

A tudósok azt állítják, hogy alkoholmolekulát találtak az űrben, amely azonban nem egyenlő azzal, ami a kedvenc italainkban található.

A németországi Max Planck Rádiócsillagászati Intézet munkatársai propanol alkoholmolekulákból álló felhőt fedeztek fel – a kutatók szerint ez a legnagyobb alkoholmolekula, amelyet valaha is találtak az űrben – a Tejútrendszer középpontja közelében, és ez a felfedezés szerintük segíthet jobban megérteni a csillagok keletkezését.

A kutatócsoport mind az izo-propanolt – amely leginkább a kézfertőtlenítő készítésében való hasznosságáról ismert –, mind a normál propanolt, a propanolalkohol másik típusát – amely kémiailag nagyon hasonló – a Sagittarius B2 közelében fedezte fel, amely egy csillagközi régió, nem messze a Sagittarius A*-tól, a galaxisunk középpontjában megbúvó szupermasszív fekete lyuktól.

A régió a „szülőszoba" becenevet kapta, mivel rengeteg csillag születésének helyszíne. Ezeknek a vegyi anyagoknak a felfedezése a csillagközi térben része annak a hosszadalmas erőfeszítésnek, amely a Sagittarius B2-hez hasonló csillagkeltető régiók jobb megértésére irányul.

Bár már több mint 15 éve vadásznak ilyen típusú molekulákra a mélyűrben, ez a különleges felfedezés csak most vált lehetővé, köszönhetően a Chilében található gigantikus, ultraérzékeny Atacama Large Millimeter/submilliméter Array (ALMA) teleszkóp megjelenésének köszönhetően.

Az ALMA segítségével a tudósok 2014 óta három új típusú szerves molekulát – izo-propil-cianidot, N-metilformamidot és karbamidot – is felfedeztek az űrben – olvasható a közleményben.

A keletkezésükben szerepet játszó kémiai folyamatok körül még sok kérdés kering. És bár még mindig nem tudjuk biztosan, hogy milyen galaktikus folyamat hozta létre a csillagokat és más égi objektumokat, a hatalmas alkohol-izomerek felfedezése egy lépéssel közelebb viheti a kutatókat a megoldás megismeréséhez.

Forrás: Futurism