Kik a magyar képzőművészeti élet meghatározó alakjai? Interjúsorozatunkban olyan alkotók mutatkoznak be, akik munkásságukkal nyomot hagytak a hazai művészeti életben. Ezúttal Miklós Hajnal festőművésszel beszélgetünk.
Minden a fákkal kezdődött
Platán 2019, 70x50cm, akvarell, vászon
Mi vagy ki indított el a festészeti pályán, és hogyan alakult a művészet szerepe az életedben azóta?
Érettségi után adminisztratív munkakörben dolgoztam egy fafeldolgozó üzemben, ott kezdtem el először zsírkrétákkal rajzolgatni a fákra. Valamiért elkapott a vágy, hogy rajzoljak, fessek. Csíkszeredára, a Npfőiskolára stoppoltam át minden második nap, munka után, hogy rajzot tanuljak. Később Budapesten próbáltam szerencsét: a Hajógyári-szigeten működött még anno az Ars Hungarica nevű iskola, amit imádtam. Mindent, amit tudnom kellett, ott tanultam meg: az alapoktól eljutottunk egészen az egyéni látásmódig a két év alatt, amíg odajártam. Azóta pedig a művészet lett az életem.
Ember és természet a festészetben
Ültető, 2019, 100x80cm, akvarell, vaszon
Hogyan írnád le a festői stílusodat?
Figuratív festészet, absztrakt elemekkel. Az ember vágyódása a természetbe számomra az emberiség közös emlékezetében derengő egység élménye. A festmények tovatűnő alakjai találkoznak a természet elemeivel, olykor szinte kiolvadva belőlük. Kiemelt szerephez jutnak az életre keltett (szinte emberformájú) fák, miközben az emberalakok olykor növényként nyílnak a fény felé. Körülöttük a csend is formát ölt – ahol a fák mintha bölcsen válaszolni tudnának a néma kérdésekre.
Hogyan állsz neki egy új munkának? Mi foglalkoztat most?
Gyakran előfordul, hogy elképzelek szürreális képeket, napokig, hónapokig hordozom magamban, amíg elkezdek dolgozni rajta, utána pedig már nagyon gyorsan elkészül a kép. A legújabb tervem absztrakt képeket festeni, apró kis valóságdarabokkal.
Mit tartasz fő inspirációs forrásodnak? Hogyan befolyásolják ezek a munkáidat?
Apró hétköznapi örömök, látványok ihletnek meg leginkább: egy fa, egy pad, egy emberi arc, egy ablak, ami mögött ül valaki és süti az arcát a napfény, vagy egy ajtó, ami mögött ott van egy nyírfa. Kint és bent.
Befele fordulásból kiteljesedés
Milyen hatással van a munkádra a kialakult járványügyi helyzet? Hogyan küzdesz meg a változással?
Hol találsz még többet Miklós Hajnal műveiből?
Gólyamozgás | papír
A nyitókép alapjául szolgáló fotót Mészáros László készítette a Hamu és Gyémánt 2018-as képzőművészeti különszáma, a RepertoArt számára.