Noomi Rapace a You Won't Be Alone című filmben (2022)
Fotó: Profimédia

6 film 2022-ből, amit ha nem láttál, pótold be!

A közkedvelt krimi rebootjától az erotikus politikai thrillerig volt az évben pár rejtett, Magyarországon be sem mutatott remekmű, amelyekről érdemes többet tudnunk, és megkeresnünk a módját, hogy lássuk őket.


1. A megbocsátott (The Forgiven)



John Michael McDonagh noir filmje egy borzalmasan viselkedő párról szól, akik egy pazar sivatagi partira menet elgázolnak egy fiatal marokkói nőt. Bár egyes kritikusok szerint a film túlhajtott módon próbált rávilágítani a nyugati képmutatásra, és a kulturális intolerancia korában az árnyalatok iránti csökkenő toleranciára, ennek ellenére a The Forgiven kellően szórakoztató és izgalmas. Van egy Ralph Fiennes-reakció a zárójelenetben, ami biztosan mindenkinek mosolyt csal az arcára.

Ez is érdekelhet: Minden idők 9 legjobban fizetett filmszerepe

​2. Valld be, Fletch (Confess, Fletch)

Greg Mottola rendező elkészítette a lehető legjobb Irwin P. Fletcher krimit, amely messze felülmúlja a 80-as évek Chevy Chase-járműveit. Gregory McDonald regényének ez az adaptációja hosszabb életűnek ígérkezik az otthoni mozizásokhoz. Az oknyomozó riporterből botladozó nyomozóvá lett Fletch szerepében Jon Hamm jobban hasonlít Robert AltmanA hosszú búcsú című filmjének néma, tiszteletlen Philip Marlowe-jára, mint a korábbi vígjátékok agresszívan ellenszenves Chase-ére. De Mottola színes mellékszereplőkkel is feltölti a stábot, például Kyle MacLachlannal, mint egy EDM-rajongó, kétes hírű műkincskereskedő és Marcia Gay Hardennel, mint egy nevetséges akcentusú olasz grófnő.

​3. Nem leszel egyedül (You Won’t Be Alone)

Goran Stolevski egyedi remekműve a You Won't Be Alone izgalmas és megrendítő utazást kínál a 19. századi Macedóniában egy fiatal, nemrég elátkozott boszorkány jóvoltából. Miközben rövid ideig mások testében lakik, megismeri a világ borzalmait − hogyan igázzák le a férfiak a nőket, és hogyan tépázza meg a trauma azokat, akik hagyják −, de az örömöket is, például hogy hogyan lehet a szex a felszabadulás egyik formája, és mekkora ereje van annak, ha valaki igazán törődik vele. Akárcsak a világ, amellyel találkozik, a filmben is egyszerre van nagy sok erőszak és nagy sok szépség.

Ha tovább olvasnál: Nagy visszatérők és epikus befejezések – 8 blockbuster film, ami új részt kap 2023-ban

​4. Csillagok délben (Stars at Noon)

Idén Cannes-ban Claire Denis átütő erejű politikai thrillere elnyerte a zsűri nagydíját − meglepő módon ez volt a veterán francia rendező első díja hazája fesztiválján. A film Denis Johnson 1980-as évekbeli regényének aktualizált adaptációja, amely egy Nicaraguában sodródó és a határ menti intrikákba keveredő jenki újságíróról (Margaret Qualley) szól. Denis egy Graham Greene-féle árnyékos területre lép, ami jól illik a rendezőnő távolságtartó filozófiai világképéhez és kritikus posztkoloniális szemléletéhez. De bőséges teret enged a tapintható erotikának is: ez volt az év egyik legforróbb filmje.

​5. Athéna

Az Athéna egy lendületes thriller, amely egy apokaliptikus lázadást megélő francia lakóparkban forog. Romain Gavras rendező trükkös hosszú beállításokkal pakolta tele a filmjét, amelyek felváltva karneváliak és költőiek. Nem csak arról a robbanásszerű feszültségről szól, amely egy gyilkosság miatt igazságot követelő, többnyire algériai és fekete közösség és az erősen militarizált, a sajátjaik védelmével vádolt rendőrség között feszül. Hanem a felemelkedő kultúra politikája és esztétizálása közötti feszültségről is, amelyről Gavras meglehetősen sokat tud. Popos érzékenységet visz a képekbe, amelyeken Adidas tréningruhás fiatalok molotov-koktélt dobálnak, római gyertyákkal szinkronizálják a támadásokat, vagy lopott rendőrségi furgonokat kísérnek dirt bike-okon, miközben a francia zászlót lobogtatják.

​6. Olasz tanulmányok (Italian Studies)

Adam LeonOlasz tanulmányok című alkotása csendes művészfilm. Ettől függetlenül magával ragadó; Alinát (Vanessa Kirby) követi, aki Manhattanben járkálva látszólag elveszíti az emlékezetét, és meghatározatlan ideig próbálja megtalálni önmagát. Ez a film megerősíti, hogy Kirby ugyanolyan meggyőző, amikor csendben gondolkodik, vagy amikor egy tinédzser fiúval cseveg. Időnként a körülötte lévő időjárás változik − a ruházat alapján nyár és tél is felvillan −, az élményei pedig az emlékezet vagy az álom birodalmában keverednek. Mintha a film egy olyan korszakra emlékezne, amikor a tömegben való eltévedés és az idegenekkel való barátkozás még nem volt ennyire terhes.

Forrás: Guardian


A figyelmetekbe ajánljuk