A szépség többé nem elég – így változnak a világgal együtt a Disney-hercegnők
Disney

A szépség többé nem elég – így változnak a világgal együtt a Disney-hercegnők

Amikor Walt Disney egy évszázaddal ezelőtt megalapította cégét, még nem sejthette, hogy ötletei, filmjei milyen erős hatást gyakorolnak majd a nézőközönségére. Egy zseni volt, aki felismerte, hogy mindannyian szeretünk álmodni, elveszni egy nem létező fantáziavilágban. Generációk nőttek fel a Walt Disney-mozikon, a főszereplők pedig sokszor példaképként szolgáltak a gyerekek számára a kedvességükkel és szeretetteljes személyiségükkel. Esküdt Judit cikke.


Kis túlzással szinte tudományággá fejlődött a Disney-hercegnők kategorizálása, karaktertípusainak, korszakainak meghatározása. Kutatások, elemzések, statisztikák sokasága született a témában, elismert szociológusok publikálnak a hercegnő-hatásról, s bizony van, aki a diplomamunkáját is ennek a témának szentelte. A popkultúra megkérdőjelezhetetlen és megkerülhetetlen fejezetévé nőtték ki magukat a Disney-hercegnők, amit az is bizonyít, hogy a MET (Metropolitan Művészeti Múzeum – a szerk.), napjaink meghatározó kulturális intézménye egy nagyszabású kiállítás szentelt varázslatos világuk bemutatásának.

Egy birodalom születése

A Disney-birodalom sokat köszönhet Andy Mooneynak, a Nike egy korábbi felsővezetőjének, az ő nevéhez köthető ugyanis a hercegnőkultusz megszületése. 1999-ben nevezték ki a Walt Disney egyik vezető pozíciójára, és nem sokkal később, amikor részt vett a „Disney on Ice” bemutatóján, észrevette, hogy az előadáson a nézők közül többen is házi készítésű hercegnős ruhát viselnek. Másnap reggel Mooney már az új Disney Princess franchise ötletén dolgozott csapatával, napjainkban pedig évi 6 milliárd dollár bevételt generál a vállalatnak ez az üzletág.

A hercegnők is változnak 

Az elmúlt néhány évtizedben számos kritika érte a Disney korai filmjeinek sztereotípiáit, különösen azt, hogy a női főszereplő legfontosabb célja az, hogy férjhez menjen a herceghez – jellemzően miután megmentette. A filmeket a sokszínűség hiánya miatt is kritizálták, hiszen az összes korai hercegnő európai karakter volt. Azonban ahogy a világ gondolkodásmódja változik, a Disney is újradefiniálta, mit jelent modern, kortárs hercegnőnek lenni. Igyekszik példát állítani a fiatal generációnak, hogy bátran kövessék álmaikat, legyenek ambíciózusak, önállóak, vegyék kezükbe a sorsukat. A „szakirodalom” kétféle Disney-hercegnőt különböztet meg egymástól – a hagyományos és új karaktereket –, illetve három Disney Princess-korszakot: a klasszikust, a reneszánszt és a new-age-et.

Klasszikus korszak (1937-1959)

Esküdt Judit

Az első Disney-hercegnős filmet, a Hófehérke és a hét törpét 1937-ben mutatták be óriási anyagi sikerrel. A szépség és jóság képezi Hófehérke személyiségének lényegét, elsősorban háztartási feladatokra összpontosít, takarít, főz, s várja a herceget – aki később meg is menti és feleségül veszi.

„Egyszer eljön a hercegem!” – Hófehérke, 1937

Ennek a korszaknak szülötteHamupipőke és Csipkerózsika is, akik szintén arra várnak, hogy valaki felkarolja őket. Ezeknek a női karaktereknek az értéke teljes mértékben a testi-lelki szépségén alapul. Hófehérke mostohájának rögeszméje, hogy a legszebb legyen, ez is erősíti, hogy a szépség a nők legfontosabb tulajdonsága. A Csipkerózsikában a tündérek Aurora születésekor nem intelligenciát vagy érdekes személyiséget, hanem a szépség ajándékát adják a csecsemőnek. Hamupipőke minden idők egyik legtöbbet elmesélt történetében szintén egy férfira kell támaszkodnia, aki megmenti őt gonosz mostohaanyjától.

Reneszánsz korszak (1989-1999)

Esküdt Judit

A Disney-hercegnők reneszánsz korszakát „lázadó érának” is nevezik: Ariel, Belle, Jázmin, Pocahontas és Mulan mindinkább kíváncsi a világra. Ariel az első igazán összetett karakter: fantasztikusan énekel, ám az énekhangját is hajlandó feláldozni a szárazföldi élet megismeréséért.

„Többet akarok.” – Ariel, 1989

A Szépség és a Szörnyeteg Belle karakterében már egy olyan nőt látunk, akinek nem a szépsége a legfontosabb jellemzője, sokkal inkább az intelligencia és a könyvszeretet, az, ami meghatározó a személyiségében. Beleszeret a „csúnya és félelmetes” Szörnyeteg mogorva, ám szíve mélyén jóságos alakjába, erősítve, hogy valóban a belső értékek az igazán fontosak.

Az első nem európai Disney-hercegnő, Jázmin, bemutatása akkoriban forradalmi lépés volt. Karaktere ellenállt a hagyománynak és társadalmi elvárásnak, hogy feleségül menjen valakihez, akit a státusza miatt szántak neki. Történetét a Római vakáció inspirálta, amelyben az Audrey Hepburn által alakított Anna hercegnő szintén elszökik, hogy felfedezze a világot.

„Nem díj vagyok, akit meg lehet nyerni.” – Jázmin, 1992

Esküdt Judit

Mulan az egyik legbátrabb és legerősebb karakter ebből az időszakból, mivel ő a legjobb harcos a férfiakból álló hadseregben. Harcol a hazájáért, megmutatja, hogy a nők bármit megtehetnek, amit akarnak, még akkor is, ha az ellentmond a hagyományoknak. Ebben a történetben először marad a háttérben a szerelmi szál.

New-age korszak (2009-től napjainkig)

Esküdt Judit

A Disney-hercegnők legújabb korszaka, a New-ege era a független nők időszaka. Tiana határozottan megtestesíti a hercegnők új típusát: keményen dolgozik, hogy megvalósítsa álmait, minden helyzetben közvetlen, feltalálja magát, még ha nehézségekbe is ütközik. Ezek azok az erények, ami miatt az egyik legjobb példakép egy mai kislány számára az összes Disney-hercegnő közül.

„Az egyetlen módja annak, hogy ezen a világon elérd, amit akarsz, a kemény munka.” – Tiana, 2009

Aranyhaj világot akar látni, annak ellenére, hogy „anyja” azt mondta neki,a külvilág tele van gonosszal, és ő képtelen lenne megbirkózni vele. Szabad szellemű nő, aki az álmát követi. Erős, határozott személyiséget képvisel, szembeszáll azzal a sztereotípiával, hogy a nők önmagukban gyengék.

„Lépj ki a komfortzónádból, mert ott kezdődik igazán az élet.” – Aranyhaj, 2010

Merida az első teljesen független Disney-hercegnő. Hercegnőnek lenni többé nem azt jelenti, hogy nőiesnek, gyengédnek vagy bájosnak kell lenni.A nemi szerepek megváltoztak, innen ered az éra neve is: a független nők korszaka.

A Disney egyik legújabb főszereplője, Moana továbbra is a független, bátor nők témáját viszi tovább: eltökélt szándéka, hogy megmentse népét, bármilyen veszélyekkel is jár. Ő egy újabb inspiráció azoknak a lányoknak, akik saját erőből tesznek meg mindent céljaik eléréséért.

A Jégvarázs már két önálló nőt mutat be, akik önmagukért cselekszenek, megszabadulva a régimódi stigmáktól.A Jégvarázs fő szempontja az volt, hogy megmutassa a két nővér közötti halhatatlan köteléket, nem a férfiakra koncentrál, ellentmondva minden régi sztereotípiának, miszerint egy nő férfi nélkül nehezen vagy nem boldogul.

„Ha Disney-hercegnőkkel akar ebédelni, a jövőben megteheti.” – nyilatkozta Bob Chapek, a Disney vezérigazgatója, utalva arra, hogy a metaverzumban sem kell majd nélkülöznünk a kislányok példaképeit. Merthogy a jelmezbálok felhozatala azt mutatja, a kislányok többsége a mai napig Disney-hercegnő szeretne lenni. Az ovisok legszívesebben Elsa jelmezét öltik magukra, amely kiválóan demonstrálja a karakter vonzerejét.

Az írás ötlete is innen eredt, a szerző ugyanis egy ötéves kislány anyukája.

A figyelmetekbe ajánljuk