Ki ne szeretné a finom koktélokat? Ma már nem igazán találunk olyan bárt vagy éttermet, amely ne helyezne hangsúlyt a minőségi koktélkínálatra. A koktélok története több mint 200 évre nyúlik vissza, míg Magyarországon a rendszerváltás után jöttek igazán divatba, ám igazán minőségi koktélkultúra csak az elmúlt 15 évben alakult ki idehaza.
A XVIII. századig az égetett szeszeket nem igazán keverték más hozzávalókkal, inkább gyógyszerként, mint élvezeti forrásként tekintettek rájuk.
1806-ban új időszámítás vette kezdetét. Történt ugyanis, hogy egy New York-i bártender szeszből, vízből, keserűlikőrből és cukorból készített egy különleges italt egy helyi újság szerkesztőjének, aki serkentő likőrként hivatkozott a kreációra az újság hasábjain.
Ráth Máté/HG Media
Az aranykor az 1870-es években köszöntött be, amikor a jég széleskörben hozzáférhetővé vált az Egyesült Államokban. Ekkor születtek meg az olyan ikonikus koktélok, mint a Rob Roy, a klasszikus Manhattan, a Morning Glory Fizz vagy a Mamie Taylor, amelyek még ma is népszerűek.
Ez is érdekelhet! Páratlan panorámával, 120 méterrel a Duna felett nyílt meg a VIRTU Restaurant
Az alkoholtilalom korszakában, az 1920-as években a koktélok szerelmesei csak titkos, úgynevezett speakeasy bárokban hódolhattak szenvedélyüknek.
Ekkor a szeszek nem hivatalos főzdékben készültek, sokkal durvább és kellemetlenebb ízűek voltak. Ez kedvezett a koktélok népszerűségének, hiszen a hozzáadott további alkotóelemek, ízek fogyaszthatóbbá, finomabbá varázsoltak az italokat.
Figyelmedbe ajánljuk! Két 30 év alatti séf viszi Budapest legmagasabb épületének két legújabb konyháját
Később népszerű irodalmi művek és filmek is segítették a koktélok iránti érdeklődés fokozódását. Ernest Hemingway több művében is hangot adott a whisky és az olyan koktélok iránti rajongásának, mint a Daiquiri vagy a Negroni. Az 50-es, 60-as és 70-es évek népszerű filmjeiben is egyre többször tűntek fel a koktélok és a long drinkek. A Van, aki forrón szereti című filmben fontos szerepet játszó Manhattan koktél, vagy a James Bond-mozikban rendszeresen feltűnő Vodka Martini sokak emlékezetébe bevésődött.
A hetvenes évek végén és a nyolcvanas éve elején, a diszkókorszakában az élénk színek és az édes ízek domináltak a koktélokban. Ugyanebben az időszakban divatba jöttek az úgynevezett „power lunch-ok”, amikor üzletemberek és üzletasszonyok elkezdtek minőségi szeszekből készült koktélokat fogyasztani az ebédjeikhez.
Ráth Máté/HG Media
A 21. században komoly változás történt, egyre több étteremben és bárban kezdtek el különleges, úgynevezett signature koktélokat készíteni, amelyek összetevői között egyre gyakrabban kaptak szerepet a kézműves ginek vagy whiskyk.