Az úttörőnek számító Crossover mögött álló csapatok beszámolójából kiderül, mitől lett ennyire sikeres ez a Nissan-modell.
2010-ben vezették be az európai autópiacra a JUKE kompakt Crossovert, mely akkoriban teljesen úttörőnek számított: merész, jellegzetes dizájnjával, az energia és a sportosság ötvözete volt. Üdítő alternatíva volt a hagyományos választási lehetőségek között. A bevezetést követő években az eladások nagy mértékben felülmúlták a gyártó eredeti elképzeléseit. Hiába jelentek meg a versenytársak a piacon, a JUKE maradt a referencia ezen a szegmensen, így nem is csoda, hogy 2019 októberére, a modell második generációs megjelenésére meghaladta az 1,5 milliós eladást.
Bár a legújabb JUKE-modell elődje sok attribútumát őrzi, valójában meg is haladja azt, hiszen prémium vezetési élményhez és intelligens online kapcsolódáshoz juttatja vezetőjét.
Jellegzetes „személyiségét" fokozza a kifinomult színpaletta és a perszonalizációk nagyobb választéka is: a 15 kéttónusú színkombináció, mely magában foglalja az ismertető jegynek számító fuji naplemente vörös színt és a legnépszerűbb, szintén kéttónusú gyöngyház fehéret, fekete tetővel kiegészítve.
Az alapjaiban új és úttörő JUKE 10 éves évfordulójának alkalmából azok a résztvevők, akiknek kulcsszerepük volt a dizájn tervezésben és a kivitelezésben, felelevenítik és saját szavaikkal mesélik el az akkori élményeiket.
Egy bátor kezdetről beszéltek
A Nissan Design akkori európai, valamint a globális senior alelnöke, Alfonso Albaisa szerint a Juke kezdete példa nélküli volt.
„Az ablakon kitekintve azt láttuk, hogy nem volt referencia a piacon, amiből dolgozhatnánk, a kreatív magvak viszont azonnal és erőteljesen szárba szökkentek. Tudtuk, hogy alapjaiban szeretnénk valami mást alkotni, nem csak egy kisebb QASHQAI-t. Hogy a piacon is leteszteljük az általunk kiválasztott dizájnt, bemutattuk a Qazanza-koncepcióautót 2009-ben, és a reakciók visszaigazolták a megérzésünket"
– mondta Albaisa, aki azt is hozzátette, hogy a merész dizájnnal egy új autókultúrát teremtettek, egy olyan területen, mely korábban példátlannak számított.
Nem bírtunk leállni a lehetőségeken való gondolkozással
Tíz évvel ezelőtt Jamie Maclean még piacosíthatósági mérnök volt, most termékfejlesztési menedzser. Úgy érzi, teljesen tiszta lappal dolgoztak:
„Teljesen tiszta lappal dolgoztunk indultunk neki a folyamatnak a termék tervező csapatokkal. Nem tudtuk abbahagyni a lehetőségeken való agyalást! A JUKE-ot úgy kellett megterveznünk, hogy ötajtós autóként lehessen használni, miközben annyira élvezetes vezetni, mint egy sportautót."
Ezúttal valami extrém dolgot szerettünk volna alkotni
Lesley Busby szerint a Nissannak benne van a szervezeti kultúrájában, hogy feszegesse a határokat:
„Ezúttal viszont ezen is túlléptünk, és valami extrém dolgot szerettünk volna alkotni a JUKE-kal. A középső konzol például úgy lett megtervezve, hogy egy motorkerékpár üzemanyagtartályát imitálja, ezért a formája és a színe sportos és izgalmas érzéseket keltett. Általában nem jellemző az ilyen párosítás, viszont mi fel akartuk fedezni ezt az új szemléletet, és ki akartunk lépni a komfort zónából."
Nem ígérkezett könnyű menetnek
„A legnagyobb kihívások egyike az volt, hogy a JUKE dinamizmusát, irányíthatóságát és vezetési élményét a sportos stílushoz igazítsuk. 2006 júniusában kezdtük el a folyamatot. Az ötajtósoktól a sportautókig számos különböző járművet gyűjtöttünk össze és teszteltünk, hogy kiderítsük milyen karaktert szeretnénk megalkotni. A JUKE annyira új és eltérő koncepciót jelentett mindannyiunk számára, hogy nem ígérkezett könnyű menetnek. Mindegyik csapat szembesült kihívásokkal, de azáltal, hogy megosztottuk egymással az ötleteinket és lelkesedésünket, megszületett egy vízió arról, hogy milyennek kellene a végeredménynek lennie"
– mondta Maclean, aki azt is hozzátette, hogy ez az energia segítette hozzá a végső koncepciót a sikerhez.
Megváltoztattuk az emberek elvárásait a JUKE-kal kapcsolatban
A Nissan Design akkori alelnöke, mostani igazgatója, Satoru Tai szerint a JUKE-R-ral kapcsolatosan minden várakozást felülmúlt a márka.
„Azt éreztük, hogy az a munkánk, hogy valami teljesen mást alkossunk, hogy az emberek várakozásait minden tekintetben felülmúljuk. Nemcsak az európaiak, de a japán kollégák is hasonlóan szemlélték a projektet. Az volt a feladat, hogy tegyük bele a GT-R motorját, hajtásláncát és vezérlő egységeit egy teljesítményre optimalizált JUKE karosszériájába. Egy hihetetlen dizájn kihívás volt, hogy összehozzuk ezt a két különböző világot, de végül sikerült legyártani egy feltűnő megjelenésű Crossovert, egy szupersport autó teljesítményével."
A JUKE eredeti a szó minden jelentésében
Tai azt is visszaemlékezésében azt is hozzátette, hogy a Juke számára szenvedélyt jelent:
„Sok lelkes ember dolgozik a Nissannál és mindnyájan szenvedélyesen alkotunk újat és eltérőt. A merész dizájnjától az úttörő szellemiségéig a B-SUV szegmens megalkotásában, a JUKE eredeti a szó minden jelentésében. A Nissan nagyon jó abban, hogy eredetit alkot és szándékunkban áll ezt folytatni."